En diskus kan vara bärare av chilodonella den kan också vara tåligare efter den varit utsatt för angrepp tidigare. Så liknande fläckar som fanns på dina altum syns också diskus som bär på det.
Och även om dina ny inköpta gått i butik i flera månader så innebär det ju inget. Vad som däremot kan utlösa ett utbrott är stress relaterade saker och dit får man nog räkna in faktorer som flytt, ny miljö, nýtt vatten samt ny ordning i karet. Olika fiskar har också olika motståndskraft.
Jag kör karantän där kan jag lättare se om det dyker upp något på fisken, Jag kan isåfall köra några PP kurer som desinfekterar den nya fisken om jag är osäker eller misstänker något. Till sist brukar jag ta en fisk av de gammal o testa med de nya i karantänskaret för o se om de fungerar´ihop. Gör de inte det är det mycket lättare o behandla där än stora tanken.
Men det är jag det o det kanske är onödigt försiktigt. Men så klart var o en gör som den vill.
När det sedan gäller malar så är det rätt vanligt att malar gör detta. Det verkar heller inte vara artspecifikt utan det är individer av flera olika sorters malar som kan göra detta. Sturiosoma, plecos, gibbiceps, har även sett botior. De malar som börjar med detta hemma hos mig tar jag bort.
Ok, det resonemanget köper jag - nu fattar jag hur ni tänker. Grejen är att mina diskus inte har haft, varken nu eller tidigare, dessa symtom. Men jag har uppenbarligen underskattat både altumens och diskusens känslighet, jag har ju haft ganska tåliga arter i mina kar tidigare.
Nu ser det ut som att en altum klarar sig och det utan några direkt synbara men. Så frågan är vad jag gör nu? Altum eller Diskus? Det tål att fundera på...*-) Just nu är min entusiasm och inspiration över det karet något dämpad. Huvudattraktionen var ju Altumen - de andra var ju bara statister. Nu har jag nästan bara statister kvar...
Nåväl, det får bli en annan tråd.
//Kaj