DaRe
Dessutom undrar jag vilka som finns??
Albino av vilka arter då?
fire fish har vi redan
Flowerhorn ska vi ha dem?
Vi har ju haft livlig diskussion om detta tidigare och då var det svårt att bestämma var de skulle ligga, men jag vill gärna veta hur många som tycker vi ska ha hybrider i artregistret överhuvudtaget.
Länk till den diskussionen
Förslag för flowerhorn är kanske cichlasoma "flowerhorn"
wow
Tycker absolut att man ska ha det, ialf de mest populära som flowerhorn och papegojciklid, för det är många som håller de fiskarna och inte vet någonting om dem.
Cichlid-Power
Jeg mener vi skal holde oss for gode til å akseptere Papegøyecichlid, Flowernhorn, kan vi ikke holde de naturlige stammer, ellers ender vi opp med hybrider og vi får ikke tak i naturformene til slutt.
Cichlid-Power
DaRe
Jag misstänker att det bara är flowerhorn vi till dags datum har i registret så det kanske bara gäller i vilket namn den ska läggas in?!
DaRe
Om vi blir överens om NEJ antar jag att vi ska ta bort fire fish och alla discus varianter också?
deelay
Erkända hybrider är en sak, gatukorsningar är inget som jag tycker bör finnas i artregistret. Kan man inte ha en egen avdelning för hybriderna med tanke på att dom hör ju inte i någon avdelning egentligen.
Wilhelm
Hybrider, är inte det när två eller fler arter är korsade med varandra?
Diskusarna är väl inga hybrider förutom Heckelcross? Det är väl odlingsvarianter, de med olika mönster och färger?
Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt! ;)
Det är väl säkert en livslång tolkningsfråga! :S
Kjell-Fohrman
Hybrider, är inte det när två eller fler arter är korsade med varandra?
Diskusarna är väl inga hybrider förutom Heckelcross? Det är väl odlingsvarianter, de med olika mönster och färger?
Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt! ;)
Det är väl säkert en livslång tolkningsfråga! :S
Sannolikt är varenda asien-diskus hybrider.
Dessutom lär väl de flestas av d olika Aulonocara-formerna som förkommer i handeln vara hybrider.
Finns det stabila stammar av en "art" så bör den finnas med - men självklart skall det anges att det är en avelsform.
Man får inte fler att intressera sig för naturformer genom att låtsas att avelsformerna inte existerar.
DaRe
Håller med Kjell, in med allt stabilt som finns< i handeln. Kanske ginge det att separera på sikt, men jag misstänker att det krävs kodningjobb för det. Det kanske duger som det är nu med varianter...
Ciklidtok
Jag har själv både Flowerhorn och papegojciklider, bägge de två "arterna" ligger under Ciclasoma, det har de gjort i alla år jag har haft dem i varje fall.
Papegojciklid = Ciclasoma sp. "Hybrid"
Flowerhorn = Ciclasoma Flowerhorn, sedan finns det ju fler olika varianter av Flowerhorn.
*C.Flowerhorn Thai-silk
*C.Flowerhorn ZZ (Zhen zou)
*C.Flowerhorn Rose-queen
Dessa tre "arter " har jag själv i mina burkar. Det finns även en variant som kallas "Red dragon" och förmodligen många fler också
DaRe
Tack Ciklidtok
för mig skulle det fungera att lägga in i registret.
Ciklidtok
Ingen orsak :)
Behöver du bilder på de olika FH'na eller Papegojorna, så är det bara att höjta till. Jag har kort på de FH'arter jag har och även på Papegojcikliderna som jag har.
Där är det faktiskt två olika färgvarianter, nu syftar jag på papegojorna. Du har den som är mest vanlig i handeln som är orangae, men det finns även en som kallas BP = Blood-Parrot. Den är mer åt rött än orangae. Och nej, den "röda" är inte injiserat, den har bara en mycket mörkare färg ....Det finns massa olika färgvarianter, men de flesta är injiserade eller har simmat i färgbad. De har jag inte. Dä'remot så har jag både den röda och den orangae. och det finns bilder på dem om ni behöver.
DaRe
Ja papegojorna har vi redan så bilder på färgvarianter emottages gärna. Huvudbild hane hona och yngel, lek, närbild om du har.
Fast vi kan ju vänta lite så vi ser var röstningen tar vägen.
Mike_Noren
Jag avskyr mellanartshybrider eftersom de minskar utbudet av tillgänglig fisk, och jag undviker odlingsformer som ballongfjärilsciklid och "hjärt-diskus" för att jag tycker de är tacky, men det är ingen tvekan om att det finns en marknad för de stackars djuren, och att folk kan behöva råd om hur man håller dem vid liv.
Jag skulle därför vilja ha en separat sida för alla hybriderna, medan odlingsformerna kan nämnas/visas under den riktiga arten.
johho
Jag röstade "JA", men under de premisserna att hybrider har en egen sida. Tror det blir tydligare och enklare att hitta dem på det sättet. Samt att de inte hör hemma i T.ex "Malawi", för de finns inte i Malawisjön.
Mikael-W
Katten! Röstningsfrågan är lite fel ställd, tycker jag.
Det finns lite olika infallsvinklar, av vilka en del är åsikter, en del är fakta. Välj själv:
- hybrider exisiterar, oberoende av om vi har dem i registret eller ej
- hybrider är inte arter
- odlingsformer kan tillhöra en art, men kan också innehålla gener från andra arter, dvs vara hybrider (Hur ska vi veta i varje enskilt fall?)
- vi ska befrämja naturformerna inom hobbyn
- nån kan behöva info om hybrider/odlingsformer
- vissa odlingsformer (t.ex. papegojfiskar) kan anses vara djurplågeri (qualzucht), i så fall ska vi väl gärna informera om att de är det
Listan går säkert att förlänga.
Jag röstar för att vi i artregistret har arter, och i ett eventuellt hybridregister resten.
Dessutom: För mig spelar det ingen roll om en hybrid är odlad eller inte, även de i naturen förekommande hybriderna kan gott läggas i hybridregistret.
cichlids4fun
Mikael
Jag röstar för att vi i artregistret har arter, och i ett eventuellt hybridregister resten.
jag röstade nej för art registret men röstar för att vi håller ett separat hybridregister som mikael ovan, men man kanske skulle kalla det för avelsformregister och även ha muterade färgvarianter däri, det finns ju tex massa fomer av troffar, diskus och scalarer som jag tycker hör hemma där till och med extremröda hongi bör vara där, art registret bör vara för naturliga arter som finns i bra mängder i naturen, kanske man i artregistret kan länka till färgvarianter av samma art som inte finns i naturen till avelsformregistret
Fredrik89
Mikael Katten! Röstningsfrågan är lite fel ställd, tycker jag.
Det finns lite olika infallsvinklar, av vilka en del är åsikter, en del är fakta. Välj själv:
- hybrider är inte arter
- odlingsformer kan tillhöra en art, men kan också innehålla gener från andra arter, dvs vara hybrider (Hur ska vi veta i varje enskilt fall?)
- vi ska befrämja naturformerna inom hobbyn
- nån kan behöva info om hybrider/odlingsformer
- vissa odlingsformer (t.ex. papegojfiskar) kan anses vara djurplågeri (qualzucht), i så fall ska vi väl gärna informera om att de är det
Listan går säkert att förlänga.
Dessutom: För mig spelar det ingen roll om en hybrid är odlad eller inte, även de i naturen förekommande hybriderna kan gott läggas i hybridregistret.
Jag håller med i stort men ett separat artregister för hybrider värkar onödigt det räcker med att det står i artbeskrivnigen att det är en hybrid.
DaRe
Kanske går det att ordna som att vi har något som kallas avelsformer och att vi hanterar det som exempelvis malawi dvs motsvarande område. Lite missvisande att firefish skulle finnas i malawi.
Ciklidtok
DaRe : Jag har endast bilder på den vanliga orangae, den röda och en orangae med svart markering "sotning". Att få bilder på ett Papegojciklidpar med yngel kan vara mycket svårt, då hanarna till 97-99% är sterila. Hane och hona är mycket svårt att se skillnad på, om de inte har bildat par och man då ser vem som lägger rommen ;)
Jag har avkommor efter en av mina Papegojhonor, men där var en Nicaragusciklid pappan. Jag sparade några yngel för skojs skull och 4 överlevde för att växa upp. De är nu vuxna och simmar runt i en av mina burkar.
Ett separat artregister låter som en väldans massa jobb i onödan, ni får ju göra som ni vill med det, men det blir enkalre att bara skriva att fisken är en hybrid i artregistret. Sedan kan man ju tillägga på vissa, Papegojan t.ex. att den inte förekommer i naturen, för det gör den inte ;)
Jag har även artbeskrivningar och bilder på olika färgvarianter liggandes på Flowerhorn, både hanar och honor. Det kan ni få använda om ni vill :)