Bilbo
Jag skall bygga det klassiska innerfiltret med filtermatta.
En liten undran:
Om det alltid är vatten på båda sidor om glasskivan, spelar det väl ingen roll hur tjock den är, eftersom det då inte blir något tryck på den.
Rätta mig gärna om jag har fel, eller kommentera om det är rätt.
Daniel-Odell
du har helt rätt
Tony
Visst stämmer det, men akta dig för tunna glas då de lätt går sönder när du skall böka med pump och matta.
spaceace
Jag tycker det är trevligare med plexi.
Tony
Det är inte så trevligt att limma plexi. Med tiden släpper silikonfogarna.
Bilbo
Dessutom repas plexi lätt.
Tackar för hjälpen!
Karon
Vad är det för fel med pumphuvud/elrörs/filtermattefiltren?
Mindre slabbande med lim och mer flexibelt tycker jag.
Tony
Nackdelen är väl att mindre filtermassa kommer till användning med elrörs-varianten. Vatten tar ju som bekant alltid lättaste vägen, och har du ett rör i mitten av en fyrkantig filtermatta kommer troligtvis inte "hörnen" att utnyttjas. Gör man däremot ett filterfack måste allt vatten passera genom hela filtermattans tjocklek vilket borde betyda mer effektiv filtrering.
Jag har naturligtvis inte mätt något av detta, men logiken säger att det borde vara så =)
Ante
fördelen med att göra filterkammare inne i akvariet är ju dels det ovanbeskrivna men också att man kan fylla filterkammaren med vad man vill på samma sätt som i ett ytterfilter.
jag håller själv på med att bygga en filterkammare i ett 375 liters.
Filtervolymen blir 20 liter och det bygger jag in bakom bakgrunden så jag slipper se den, bättre kan det inte bli tycker jag.
PeterP
Hej
jag undrar var du menar med "fylla filterkammaren med vad man vill på samma sätt som i ett ytterfilter" hur fyller man facket med olika material? då måste man ju skickta det på höjden eller liknande? Eller vill du förklara hur du gör?
/Peter
Ante
precis som du säger, du skiktar materialen på samma sätt som man gör i ett ytterfilter.
PeterP
Hur gör ni för att dölja den blåa filermattan som syns genom den ditlimmade glasrutan? Såg någon som kletat på silikon och sen slängt på sand som fastnat i silokonet??? Funderar på att måla den svart men då måste man ju ha något lack att lägga utanpå som tål vattnet... Hmm svårt..
Bilbo
Den blåa fitermattan är inte blå särskilt länge, efter någon månad brukar den få en trevlig brun-grön ton som är väldigt diskret. Annars får man väl prova att bygga ett stenröse framför.
Hank
PeterP:
Istället för svart färg som måste tåla vatten,
ta man svart silicon och smeta in glasskivan med.
Det gjorde jag mellan mina frigolitmoduler.
Bakrutan målade jag på utsidan med vanlig hobbyfärg.
Filterfacket sitter till vänster och innerhåller
2st.Aquaclear (802,402),värmare och ca.10 liters
filtmatta.
Det kan man se på min zoon.....
Bilbo
Jag kommer troligen att smeta in mitt med vanligt silicon och fästa "grenliknande" rötter samt grus i siliconet, om det inte sitter fast tillräckligt får jag väl tänka om!
Pelle
Hej
Kan någon tipsa om ett lämpligt filterarrangemang i ett 550 liters?
Tänkte bygga ett fack i ena hörnet av två glasskivor. Det blir alltså en lådform som är öppen upptill och nertill. Filtermatta och "makaroner" som filtersubstrat.
Pumphuvud i överdelen som pumpar ut i ett fördelningsrör.
Lämpligt pumphuvud? storlek och inköpsställe?
Tack på förhand!
Mvh/ Per
PeterP
Låter smart att kleta på svart silikon men smetade du in sidan som är mot framrutan eller mot baksidan? Tror nog att utsidan mot framrutan blir bäst. Kanske snyggt att slänga på lite sand i silikonen eller? kanske bara ser dumt ut.
Är det inte lite synd att måla rutan om man nu skulle vilja vända på akvariet någon gång? går det att måla med vattenlöslig färg, och sen om man vill vända bara tvätta med acceton????
Blir det snyggt att i så fall måla bakrutan med helt svart färg eller ska man ta mörkblå eller något?
Bilbo
Du kan alltid få bort färg på glas om du använder ett vasst rakblad, såvida du inte avänder sk silikatfärg som etsar i glaset, men eftersom den färgen används till att måla husgrunder och dylikt med är den sannolikheten rätt liten ;)
Karon
Om man använder vattenlöslig färg, är inte aceton lite onödigt, för att inte säga olämpligt ?
Annars tar väl som sagt rakblad det mesta som inte gått in i glaset ?