DaRe Hemitaeniochromis brachyrhynchus, en ny ciklidart från Malawisjön är beskriven. http://www.mapress.com/zootaxa/2012/f/zt03410p050.pdf
DaRe Tidigare känd som Hemitaeniochromis sp. "insignis big eye" Ad Konings har för övrigt "godkänt" denna art
wow Häftigt, hur ofta brukar de hitta nya ciklidarter i Malawi? Skulle kunna tänka mig att det inte skulle dröja allt för många år mellan upptäckterna.
Mikael-W Tja, det var nog mera förr, glesare mellan det nya nuförtiden. Sedan är det ju ockå skillnad mellan upptäckt och beskrivning. Ofta går det så att en drös nya arter upptäcks, och så blir de liggande på hög i evigheter tills någon vetenskapsman behagar hinna beskriva dem. Är de kommersiellt intressanta får de ofta ett handelsnamn under tiden.
DaRe Jag kanske borde skrivit nybeskriven art istället för ny art. Vet inte hur pass okänd den var innan men ett handelsnamn tycks den haft i alla fall.
cfakvarielagret Jag kanske borde skrivit nybeskriven art istället för ny art. Vet inte hur pass okänd den var innan men ett handelsnamn tycks den haft i alla fall. Känns mycket bättre För dom som har bott där i alla tider ..... var den inte ny bara för oss