FINN Det går bra, det är bara att höra av dig om du vill kolla lite grodor. Efter ett längre uppehåll har dom börjat leka och har fått en del yngel igen. Fick sålt alla mina smågrodor så nu blir det nya till våren igen.
Rasmus-E Väldigt rolig tråd! Först en massa dödligt snygga bilder och så den här beskrivningen av hur de kan födas upp. Det är sånt här som gör det så kul att bläddra runt i ciklidforumet då och då: Människor som delar med sig av sina kunskaper och upplevelser i ord och bild. Eftersom jag är svagast för SA-ciklkider så är det alltid kul att lära sig om annat som hör Amazonas till.
FINN Tackar! Det kan ta 2-3mån. Sedan ska man helst dra upp dom till 3-4mån innan dom säljs, gärna lite till.
Cronan Får väl lägga upp en bild till då. Kanon fina djur men inte fler bilder sa när jag sålde mina sista pilgiftsgrodor att aldrig mer grodor pga bananflugorna. Men dina bilder gör att abstinensen kommer smygandes igen. Kanon fint djur på sista bilden visst är det en terrebilis (ursäkta stavningen).
FINN Ha ha ha! Gött att höra att du blir sugen igen. Vet inte vad det var för några flugor du hade (förr var det mycket bananflugor som kunde flyga) men nu är det vinglösa eller krullade vingar så det blir inget flygande här. Sen gäller det att ha Hoppstjärtar, Bönbaggar, Vetebaggar & Ärtbladlöss mm. På sommaren är jag alltid ute och plockar olika sorters bladlöss & springer med slaghåv och jagar ängsplankton. Visst är det en Terribilis.
FINN Lite sommar mat som gör grodorna glada. Den ena är tistelbladlöss & den andra vet jag inte vad det är för blomma men löss hade den.
Cronan Var mer lukten från flugorna jag tröttnade på. Men och andra sidan hade jag minst 100 burkar i gång med flugor och ett tjugotal terrarier med grodor. Blir det pilgiftsgrodor igen blir det bara ett kar och flugor så det räcker en två veckor. Bladlöss var en klar favorit bland samtliga arter jag hade de ända bladlöss de inte åt var löss från lönträd varför har jag ingen aning om.
FINN Var mer lukten från flugorna jag tröttnade på. Men och andra sidan hade jag minst 100 burkar i gång med flugor och ett tjugotal terrarier med grodor. Blir det pilgiftsgrodor igen blir det bara ett kar och flugor så det räcker en två veckor. Bladlöss var en klar favorit bland samtliga arter jag hade de ända bladlöss de inte åt var löss från lönträd varför har jag ingen aning om. Jag hade 20st burkar med pilgiftsgrodor som mest men bara ca: 50st flugburkar. Hoppstjärtar är ett mycket bättre foder så ska du bara ha en burk med grodor odlar du dom istället. + att dom luktar inget.
FINN Var och hämtade en lekgrupp på 9st grodor idag. (D leucomelas) Fler bilder kommer när dom har gått in sig lite. Det blev könsfördelning 5.4 och på bilden är det en hane.