Hur är de att hålla? Aggressiva, fredliga, känsliga är de lättlekta osv :P
Tänkte ev ha dem ihop med Apistogramma Cacatouides, Borelli eller Mikrogeophagus altispinosa isf. Eller allra helst ett par Crenicichla regani men de beror ju på hur de är :)
Just denna art har fått mig att seriöst överväga att starta ett kar igen!
Jag hade faktiskt inte sett denna ciklid (här i Göteborg) men kollat in lite bilder och filmer på nätet. När jag för ett par år sedan var i Tyskland, på Discus-mässan i Duisburg, såg jag en grupp I. adoketa och köpte hem dessa omedelbart.
Jag har haft ett par (spawn-filmerna i förra inlägget) i ett 112-literskar en period, bara för att kolla hur de betedde sig i enskildhet. Senare gick hela gruppen i ett 540-literskar med Apistogramma sp. "Rio Mamore" och Flaggciklider.
De är hyfsat fredliga, men blir extra intensiva vid lek (såklart), och "stör" gärna andra ciklider som leker och går med yngel. De uppvaktade ett Flaggciklidpar ganska rejält när de fläktade rom och lyckades sätta i sig en hel del Flagg-yngel senare.
Men, på det stora hela är de fridsamma. Temperaturen kan gärna hålla sig runt 27-28°C, och lite lägre ph.
De tycks vara en aning petiga med maten (iallafall mina) och föredrar fryst artemia och hemgjord räkmix. Det som verkligen triggar igång adoketorna är levande mat - vita mygglarver o.s.v. Jag fångar, största delen av året, levande mat i en liten damm i trädgården. Dessa "småkryp", vattenloppor (namn?) o.dyl. får adoketorna att gå loss fullständigt och uppträda mycket spänstigt.
De har en lite underlig kroppshållning med en aning hoptrykta fenor och ett lite "hoppigt" sätt att röra sig - nästan påminnande om Tanganyikasjöns "Jullar". De uppvisar också ett annorlunda beteende i kroppsspråk vid uppvaktning, där speciellt hanen bokstavligt talat "står på huvudet" och blir ljust beigefärgad. Han ställer sig lodrätt med huvudet nedåt och blir helt blek - väldigt annorlunda, men fascinerande att studera.
I ett kar med många gömställen och miljöer för revirhävdande och lek - alltså mycket växter, rötter, pinnar o.s.v. blir dessa mycket vackra och intressanta ciklider helt klart en ögonöppnare!
:)