Ok, jag fattar! B(
Jag får försvara mitt beteende med att jag en gång för alla ville bli av med cyano som lade sig som marsipan över akvariet. Ja, jag har minskat belysningstider och sånt. Det är mycket sällan som jag gör en totalrengöring av akvarierna.
Det är klart att ni har rätt i att världen blev upp och ner för de här stackarna, men jag har aldrig varit med om att chocken sitter i så länge. Men, men vis av skadan så ska jag vara mer försiktig i fortsättningen.:I
Kawasa: korkade svärdbärare är introducerade med gott resultat.
Tack för svaren
Cyano i sig är ju en positiv indikation, du byter mycket vatten och det kan trigga i vissa fall. Jag byter redigt mycket vatten och får problem ibland. Håller Nitrathalten uppe genom gödning och det minimerar risken i alla fall.
Kör på 30-40% vattenbyte i veckan, normalmatning och PMDD (om du har växter) så ska du se att det blir helt fritt från cyano. Gör man så som du gjorde så skickar man över problemen i den andra näven bara.
Har du mycket växter? Det har jag till mina och det gör dem inte så skygga, detta ihop med massa rötter har genererat mycket harmoniska ciklider :)