Carpus
Hej
Håller som bäst på att starta upp ett 375 liters kar, gott om rötter, sten och en del växter(java, cryptocoryner, jättevalle)
Har varit helt inne på chokladciklider, men idag så jag ett par "rödprickiga" hantlar.
Hade tänkt ha ett stim corydoras samt nån större tetra i karet.
Vilken av cikliderna ska jag välja?
Vill ha en intressant och vacker fisk med lite "pondus"
affealien
Chokladcikliderna blir rätt stora men hävdar sig inte direkt mot andra fiskar, tjafsar en del inom gruppen dock. Själv tycker jag de är mysiga när de glider runt i alla fall, hos mig åt det varken tetror, corysar eller små flaggciklider även om de bara var runt 10-12cm när jag fick dem. Riktigt matglada och personliga i alla fall kommer till rutan direkt man kommer nära karet och tigger mat, lätta och handmata och äter allt som flyter. :)
Nackdelen med Hantlarna är väll att de kan vara ganska bra på äta växter, men dem har jag ingen personlig erfarenhet av alls
Wilhelm
Hej Jonas och välkommen till detta eminenta forum!
Jag skulle välja den rödprickiga hanteln! Har sett dem och de är fina. Jag har en stoooor fet chokladciklid och den gör inte mycket väsen utan står mer eller mindre på samma plats!
DaRe
Välkommen hit!!
Jag har bara haft rödaxlad hantel och de brukar anses att de inte är lättlekta men får de utrymme och slipper andra dominanta arter i karet samt har höga grova grenar att hålla till under/kring kommer de att leka. De är grymt vacka i min mening.
Men, men, jag har definitivt suktat efter chokladciklider, skulle villja hålla ett fullt uppvuxet par, en del bilder man ser är grymt vackra.
Svårt beslut, men jag själv skulle nog ändå trilla dit på någon hantel i så fall.
Bilbo
De Chokladciklider jag hade för några år sedan kan mest beskrivas som snälla jättar. Mycket personliga och extremt matglada. Rödprickiga hantlar hade jag något senare tillsammans med Scalarer i ett 720. Dessa var finare att titta på samt att de var lite roligare i beteendet, lite mer "spirit" helt enkelt. Med det är som sagt en smaksak.
salmberg
Har både handlar och choklad idag fast olika kar. Min röst går chokadciklider.
DaRe
Har både handlar och choklad idag fast olika kar. Min röst går chokadciklider.
Aha, intressant. Förklara. :)
Carpus
Hmmm, båda låter ju som trevliga fiskar. Det som har talat emot hantlarna i mitt fall är att jag vill ha en del växter i karet.
Hur många av resp art är lämpligt att ha i ett 375 liters?
Wilhelm
Ögomåttsmätt är min chokladciklid 25 cm! Men det dröjer nog några år innan de blir så stora. Jag inbillar mig att du kan ha många hantlar (6) eller max 4 chokladbitar!
Fredrik89
Hej! jag hade några hantlar i mitt gamla akvarium som tyvärr fick en läcka. Jag rekommenderar starkt hantlar. Dom är mycket personliga och kommer fram och hälsar och verkar känna igen den som matar dom. Fast växterna klarade sig aldrig, de växterna dom inte äter gräver dom upp eller sliter sönder.
DaRe
Ögomåttsmätt är min chokladciklid 25 cm! Men det dröjer nog några år innan de blir så stora. Jag inbillar mig att du kan ha många hantlar (6) eller max 4 chokladbitar!
Kan du få till lite bra foton på den där färgerna kommer fram? Jag skulle vilja se en så stor i all sin prakt.
Wilhelm
Ska försöka mig på det! Men då han är ensam med en stor jaguarhona, så är han inte så intresserad av att visa upp sig!
Bjorn1
Bilbo
Kan ju bidra med två bilder på min hanne. Evert hette han! Lika bra att be om ursäkt för bildkvaliteten redan i förväg :-p
DaRe
Snygg bilbo!! Han var hyggligt stor han!
OT: ser du fram emot din namne på film om någon månad? :)
.
salmberg
Aha, intressant. Förklara. :)
Svårt att förklara. Har haft hantlar flera gånger under 6-7år. Enligt mig är hantlar lite svårare att para ut. Har också flyttat på par som gått i grupp och fått problem. Vill inte svartmåla hantlar. Jag har också mycket goda erfarenheter fast som grupp på 5st. Därför hade jag satsat på chockladciklider 1+1 om karet är 375l + en art till. Hadde karet varit lite större hadde jag valt hantlar 2+2+ en art till.
Bilbo
Snygg bilbo!! Han var hyggligt stor han!
OT: ser du fram emot din namne på film om någon månad? :)
.
Han var drygt 25cm, honan var väl knappt 20 tror jag.
Ja, jag ser mycket fram emot filmen. Har varit Tolkien-nörd i över 20 år.
DaRe
Kunde tänka mig det... På båda svaren... :)
Carpus
Tack för all input. Lutar just nu åt choklader, då jag som gammal växtakvarist har svårt att ha ett kar utan grönt i.
Carpus
Filtreringen i karet består av ett fluval 305 ytterfilter med biobollar samt en filter matta på 50*25*3cm med ett powerhead 600 l/h.
Räcker detta till 4 choklader?