Ramnr
Tjena!
Nu har jag gjort mig av med mina Malawi och dragit igång med mitt lilla SA-projekt.
Var och köpte ett par rötter i början på veckan och har dom liggande i en balja tills nu. Utbudet av rötter är väl inte så jättebra här i Växjö kan jag inte påstå, vill gärna ha någon biffigare rot med men hittar ingen. *-)
Igår var jag ute och plockade lite sten och kokade dom.
Idag var jag och köpte sand (Rådasand 0,8-1,2mm) och lite växter. Så dagen har bestått av att fånga malawin, plocka upp ciklidgruset, tvätta nya sanden och få igång karet igen så malarna inte behöver leva i en spann för länge. Har en Gibbiceps på ca 35cm så han kunde knappt ligga raklång! hehe...
Växterna ligger i yngelbaljan så länge tills jag vet exakt hur jag ska ha rötterna så jag sätta fast några på rötterna sen. Men det får bli ett projekt för en annan dag, ska iväg på inflyttningsfest ikväll så det blir inte mer än så här så länge!
Fiskbesättning sen? Inte helt bestämt än, men lite jordätare, dvärgciklider, tetror, l-malar osv...
Tips av alla möjliga slag mottages tacksamt så detta är mitt första SA!
//Patrik
Ramnr
Nu har grejerna åkt i... men är inte nöjd alls... beställt en större rot från PWSS och funderar på att gå ut och leta upp nån spretig gren, nåt man bör tänka på vad gäller vildfångad gren? :)
Har även skaffat ett gäng testpiloter. Det blev 30 kardinaltetra och 15(dom hade inte fler) av nån annan tetra, kommer inte ihåg namnet.
DaRe
Hehe, vildfångad gren! Det var ett grepp!
Ekgrenar fungerar utmärkt. andra lövträd också men ek är väldigt beständigt. jag har kört de med bark och allt och en del malar har varit som tokiga i barken. Dock har det varit döda grenar som legat cirkus 4-6 månader.
Vet inte om man kan hitta någon av dessa jordätare, de är riktigt läckra i mina ögon:
Geophagus harreri
Geophagus taeniopareius
Geophagus parnaibae
De två första är jag lite på jakt efter.
Ramnr
Nu blev det lite ändring på fiskbeståndet, hamnade ett gäng Guldsömmar i karet igår.
Har hört att det fungerar med "större" jordätare tillsammans med dom men att dom mindre sorterna inte skulle funka så bra?
Vad har ni för andra tips om det inte skulle funka med typ Geophagus altifrons ? Det är väl den jordätaren jag är mest sugen på.
Har inte varit ute och letat grenar än heller... får se hur det blir med roten när den kommer.
DaRe
Geophagus brasiliensis är nog bra med guldsömmar:
Ramnr
Glömde ju skriva igår att det blev 3 nya malar med! :)
L081 Golden Nugget
L128 Blue Ghost
L201 Hypancistrus
Har inga kort på dom då dom hittade nångonstans på någon rot eller något att gömma sig vid! :/
Ramnr
Hittade min Blue Ghost idag! :) blev väl ingen kanonbra bild men bättre än inget! :)
För övrigt 1: Nu har jag 5(!) kardinaler kvar, visste att dom skulle gå åt men trodde nog att Guldsömmarna skulle bli liiiite större först!
För övrigt 2: Lek på gång för Guldsömmarna! :)
OlaL
Var likadant för mig för ett par år sedan med svalare. Dom var jätte små. Ändå försvann neonerna väääldigt snabbt.
Hur stora är guldsömarna nu?väldigt fin!
Crenicichla
Håller med DaRe om att Brasiliensis nog är de jordätare som passar bäst med À. Rivulatus då de är ganska tuffa arter båda två! :)
Ramnr
Den som är på bilden är 7-8cm dom andra är väl 5-6cm. Det har rykt 5/natt dom sista nätterna så får se om det är några kvar imorgon! :)
Ramnr
Någon som vet nån "moonlight" lampa som är billigare än pwss? Finns ju en del led på typ kjell&co men det verkar bara vara vitt lyse? Vill gärna ha blått ljus så om någon har ett tips så tar jag gärna det!
Ramnr
Håller med DaRe om att Brasiliensis nog är de jordätare som passar bäst med À. Rivulatus då de är ganska tuffa arter båda två! :)
Ok får kolla upp det lite närmare då! :)
Ramnr
Nu hittade jag en grop med massa yngel i! :) Trodde nästan att det inte blev nåt men det blev det visst! :)
Inga kanonbilder men håller på att lära mig fota, så förvänta er inga underverk här! :)
Ramnr
Kan man ha Mikrogeophagus altispinosa ihop med Guldsömmarna? Eller blir dom en dyr måltid?
DaRe
Snygga foton!
Ingen måltid kanske men de kommer knappast att trivas. Guldsömmar är väldigt aggressiva och passar bara med andra lika tuffa ciklider, eller inga andra alls :)
Ramnr
Snygga foton!
Ingen måltid kanske men de kommer knappast att trivas. Guldsömmar är väldigt aggressiva och passar bara med andra lika tuffa ciklider, eller inga andra alls :)
Ajfan... Det berättade aldrig min polare som tyckte att jag skulle ha sånna! Och riktigt så aggressiva fattade jag inte att dom va när man läste lite om dom. Får ta mig en funderare helt enkelt!
Ramnr
Har nu bestämt mig för att sälja guldsömmarna och har en köpare på dom.
Sen har jag blivit erbjuden att köpa 4 Aequidens Matae. Som jag har förstått det så är det en lugnare art som jag kan ha andra arter med, men vill dubbelkolla här innan jag gör nån affär! :) har jag rätt eller ska jag låta bli dom om jag vill ha jordätare, nån apistogramma osv?
DaRe
Apistogramma kan du kanske inte ha med Aequidens metae som blir väldigt stor. Den ska vara lugnare, men jag vet inte. Jag har Aequidens sp. "jenaro herrera" och det är en riktig grinpelle.
Med jordätare kan det gå bättre,men jag kan inte utesluta Apistogramma. Det kan mycket väl fungera med väldigt små ciklider tillsammans med stora:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=64580&highlight=liten+m%F6ter+stor
Ramnr
Tack DaRe för snabbt svar! Dig kan man alltid lita på! :)
Ok vad bra! Apistogramma är väl inget jag känner att jag tvunget måste ha, det är mer jordätare som lockar, och det kunde jag ju inte ha (just dom sorterna jag var ute efter) tillsammans med Guldsömmarna.
Kommer mer bilder sen när det hänt lite mer i karet. Knappt hänt nåt mer än att guldsömmarna gräver runt i hela karet för att dom ynglar av sig konstant. Dom ynglerna som klarat sig längst har väl varit med 2-2½ vecka.
DaRe
Skaffa en hygglig grupp med jordätare så håller de Aequdiens stången skulle jag tippa.