Till att börja med kan jag tycka att 120 liter kan vara på gränsen till för litet gällande Malawi, och framförallt rödzebra som ändå blir lite större och är lite buffliga. Lido är väl dessutom rätt högt med mindre bottenyta, vilket är en nackdel för Malawi som behöver mycket botten för att kunna dela av revir.
Få det att fungera går säkert men kräver lite mer av en som akvarist.
Men om vi bortser från storleken så låter det onekligen som nitrit. Slängde du i alla fiskar direkt? Det tar ett tag innan ett akvarie kommer igång och även om man tillsätter kemikalier så hjälper det inte helt. Bästa är att köra igång med låg fiskbelastning så bakteriefloran hinner byggas upp. För många fiskar ger för stor belastning och gifter är ett faktum. Tänk då också att fiskmat bidrar till sämre vattenkvalite så nu när du har obalans hade jag inte matat fiskarna mer än nödvändigt. Tänk på att honorna tuggad 3 veckor utan mat så de klarar sig utan mat mer än ett par dagar..
Fortsätt med vattenbyten och se till att du har bra ytcirkulation så det trycks ner lite extra syre :)
Tack för respons. Jag fick förslag på vilka fiskar jag skulle ha av personalen i zooaffären som jag f.ö uppfattar som seriös men jag anar att det finns olika tankar kring vad som funkar och vad som inte är att föredra. Faktum är att rödzebrorna inte är dom som är buffliga utan snarare dom lite större masoni som bufflar på.
Jag anar att fiskmaten är en lösning på problemet. Det kan vara ouppätna pellets som flöt iväg i karet. Ev kanske jag skulle ha väntat längre innan jag la i fiskarna.
- Nitritvärdena såg igår helt OK ut, kanske pga vattenbytet häromdagen.
- Ska avvakta med att mata dom på ett par dagar.
- Ytcirkulationen är nog bättre när jag har justerat utflödet från pumpen så att det bubblar på ytan.
Tack än en gång för input!