snabbaville
Limma längsgående stag med tändstickor eller inte ?
på ett 200*70*60 akvarium
Wilhelm
Jag har limmat ganska många akvarier och aldrig limmat fast stagen med hjälp av tändstickor.
snabbaville
Jag har limmat ganska många akvarier och aldrig limmat fast stagen med hjälp av tändstickor.
Alltså kommer detta att inte hålla , så jag borde limma om utan tändstickor....
Beslutsångest när det gäller detta
Erik-Osterlund
Nu har jag inte limmat stag men det känns som att silikonfogen blir så pass tjock att glaset typ "hänger" nedåt iom att tyngden av glaset böjer fogen?
Om inte så är fallet så spelar det väl ingen roll om du inte ska ha belastning på listerna, som t ex täckglas i 12 mm glas :).
snabbaville
Det kommer tvärslag och täckglas som väger 20.1 kg tillsammans
snabbaville
Räcker det med stagen som är 6mm tjock , eller ska dubbel limma dom så det blir 12 mm i stället ?
Stagen kostar bara 100 kr styck
Wilhelm
Du gör som du vill, men jag skulle inte limma om utan tändstickor!
6mm räcker enligt mitt tycke! hur kan täckglas o tvärstag väga 20 kilo?*-)
Erik-Osterlund
Då ser jag inte problemet. Tvärstaget håller ju upp de längsgående.
snabbaville
Jag tänkte limma på dom längsgående först för att få ner bakgrunden.
Sen ska jag limma på tvärslagen ovanpå längsgående o lägga på täckglasen
Tvärslag
2 st 680-100-8 mm
2 - 680-150-8 mm
6.8 kg på våg annars dåligt batteri
Täckglas
1 st 600-500-5 mm
2 st 650-500-6 mm
13.3 kg på våg
Wilhelm
Jag limmar tvärstagen alltid under de längsgående, så att man kan lägga täckglasen på tvärstagen.
Erik-Osterlund
Jag limmar tvärstagen alltid under de längsgående, så att man kan lägga täckglasen på tvärstagen.
JA exakt så ser dom burkar jag har ut. Då blir det längsgående kant-i-kant med front/bakrutan och under sitter tvärstagen på kortändarna och mitten. Sen lägger man täckglasen mellan tvärstagen på kortändarna och mitten.
Limmar man tvärstagen över så blir det ju en glipa mellan längsgående och täckglasen. Om man inte gjort täckglasen så pass breda att de täcker hela bredden på burken vill säga. Men det ser ju inte lika bra ut tycker jag...
snabbaville
men nu till frågan...
ska jag andvända tändstickor imellan eller inte.......?
på dom längsgående stagen..............
beslutsångest på denna fråga............
Erik-Osterlund
Nej det behövs inte.
tege
Tändstickor använder man när man gör upp eld. Akvarier har man vatten i.
Wilhelm
Tändstickor använder man när man gör upp eld. Akvarier har man vatten i.
Dagens Tege! ;)Xmas:)
snabbaville
mina 4 tvärstag har ett mellan rum på 2-5 mm .....
måste det sitta dick elller blir det för mycket mellanrum som jag har .....
akvariet har varit igång förut, killen som jag köpte det av skar ner det för flytt.
jag tycker att det blir för mycket mellanrum mellan tvärstagen......
har bestämt mig för att limma utan tändstickor, på dom längsgående stagen
DaRe
Hehe, den var kul tege
Låter som du tar ett bra beslut, snabbaville. Hade du redan limmat några som jag förstod det?
snabbaville
jag hade gjort det med tändstickor igå men det skar jag bort ,så imorgon limmar jag utan med lite tryck sen tejpar jag fast för torkning
Wilhelm
Limma fast stagen (de längsgående) så högt upp som möjligt och sen limmar du dit tvärstagen under de längsgående.
Ska finnas bild på det som jag lagd upp tidigare!
zebrano
Hej,
Jag har limmat ett stort antal akvarier och jag tror mig veta ganska bra hur man ska göra...;)
Jag limmar alltid de längsgående stagen ovanpå front/baksida, med fäste även i gavlarna. Tvärstagen sätter jag på undersidan, utan kontakt med front/baksida.
Silikon är ett bra och starkt lim, under förutsättning att det är tunna skikt mellan glasen (och heltäckande förstås). Längsgående stag har till uppgift att stabilisera övre kanten på front/baksida (fördela krafterna jämnt). Dålig limning mot längsgående stag, men bra fäste mellan tvärstag och front/baksida är en mycket dålig kombination. Förhållandevis stor risk för haveri, pga de stora spänningskoncentrationer man får vid dessa punkter.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp!