Danny_C
Tja.
jag vill veta lite om Surinamensisar...
(Geophagus Surinamensis)
Så har ni sånna eller har haft vill jag veta:
*Kan jag ha dem i ett 540 liters kar?
*Kan mina Biotodoma Wavrini och Satanoperca Leucosticta gå tillsammans med dem?
*Har ni bilder på dem?
*Övrig fakta kan ni mata in i mig!
:D Älskar Surinamensisarna sedan jag såg Christian Alfredssons film på Zoopet, på artbeskrivningen!
Ola-Svensson
Min erfarenhet av surinamensistypen av Geophagus är att de är extremt aktiva och inte helt oaggressiva. Det går hålla dem i 540 men det är lite litet för surinamensis. Däremot finns det mindre typer som G. sp "pindare" (tror att det blev rätt). De som jag höll (vildfångade av okännd art sålda som surinamensis) skulle varit på tok för livliga för wawrini och leucosticta utifrån vad jag läst om dessa. Själv har jag inte hållit dem.
Danny_C
Wavrinisarna är rätt tuffa mot varandra och chickar inte för Leucostictorna. fast Leucostictorna är 2-3 cm större
Danny_C
En till fråga: Vad kostar dem?
Ola-Svensson
Runt hudralappen ofta. Jag tror att sp. pindare är ett bra val för dig om du vill ha en geophagiin av surinamensistyp. Gå in på första sidan och kolla affärernas lagerlistor. Om du hittar en av surinamensistyp så kan du sedan fråga om dess storlek och temperament. Det finns massor av arter som säljs som surinamensis men det är osäkert om någon av dem verkligen är det har jag hört.
Danny_C
Hundralappen lät bra!
Mina Biotodoma Wavrini kostade 250 spänn styck. men de är runt 10-15 cm. alltså praktexemplar!
blev väääldigt dyrt när jag skulle köpa alla 4!
har även bilder på dem som jag fotade idag. kan lägga upp dem så alla får se.
TILL ÄMNET!
Är de svåra att odla upp, alltså svårlekta/lättlekta ?
rekomenderas VF eller Odlade, F1 ??
den fisken du snacka om, sp. piindare, hur stora blir dem? och är det dom som kostar runt 100?
Danny_C
sp. pindare - Den liknade mest min Satanoperca Leucosticta, men om ni kollar på den filmen på ZOopet så ser de annorlunda ut, vad heter den sorten?
Ola-Svensson
I verkligheten liknar/hör sp. "pindare" till surinamensistypen, inte Satanoperca. Geophagiiner kan vara rätt gråa på bild. Personen som kan skilja på alla surinamensisar existerar nog inte. Inte ens folk som jobbar med dem kan det riktigt ordentligt. Thomas Weidner kanske kan, vad vet jag. Det är en bra bok han har skrivit. Jag kan inte se videon på zoopet av okänd anledning.
Danny_C
om du vill se filmen så högerklicka och tryck spara som, sen kan du titta på den via hårddisken
Ola-Svensson
Fiskarna på filmen särskiljer sig inte färgmässigt eller beteendemässigt från de andra i surinamensiskomplexet. Vilken art det är går inte att säga. Ungfiskarna på filmen är långt ifrån sin fulla färgprakt!
Danny_C
Geophagusar är lätt min favoritfisk!
Ola, ver du nåt om denna sorten:
Geophagus proximus
Är den dyr, svår att få tag i?
De är verkligen skitfina
Ola-Svensson
Jag känner en person i Finland som har dem, men det är allt jag vet.
Daniel-Odell
Danny C: på zoopet sa jag att jag inte hadde några bilder på mina Altifrons, men jag hittade en film jag gjort om du vill se:
http://www.3dfxsweden.net/~orm/baljan/geophagus.avi
Den är encodad i divx eller xvid, kommer inte riktigt ihåg.
När jag ser filmen blir jag grymt sugen på jordätare igen :)
ChristianAlfredsson
Framförallt min dominerande hane blir bättre och bättre. Fenorna har blivit betydligt rödare och längre.
Danny_C
orm: Jag kan inte spela upp filmen för jag har inte det Codexet stog det, var kan jag ladda ner det?
Christian Alfredsson: Har du några bilder på dina fiskar du kan lägga in på forumet eller skicka? vill gärna se på dem.
Tack o hej.
Daniel-Odell
Danny_C
Fina firrar må säga...!
Var i Södra Sandby Ciklidshop idag!
De hade VF Surinamensisar, så nedrans fina!
13-15 cm var dem!
Gissa hur sugen man blev att göra ett snabbköp!?
hehe, men har inget akvarium stort nog ännu.
och vore synd om dem att komma ner bland mina biotodoma Wavrini och Satanoperca Leucosticta...
har en fråga också!:
Efter sommaren köper jag då ett 540 l eller större.
undrar om jag hade kunnat ha:
8 st surinamensis
4 st Biotodoma Wavrini
vet att wavrini är lite mer ömtåliga, men vill att de ska bo i det stora...
just nu är de i ett 320 l...
har ni någon lösning?
ska dem få gå kvar i det dem är i eller klarar de sig med Surinamensis?
ChristianAlfredsson
Mina har börjat leka idag. Honan är tjock och har äggläggningsröret ute. Hanen gräver och far runt för att jaga de andra. Kanske en video igen :D
Danny_C
häftigt !
Var i sverige bor du?
tänkte om man kunde köpa ungfiskar sen efter sommaren
Danny_C
Christian--->
Kan du svara på någon av dem frågorna jag ställde?