Välkommen hit, se fram emot att få se och läsa mer om hur det går med ditt akvarium!
Håller med Alf, Tropheus lever i Tangayika sjön och där är det väldigt alkaliskt och hårt vatten jämför med sydamerika där det i allmänhe är mjukt och surt. Nu är det väldigt få som justerar vattenvärdena på ett sydamerikaakvarium, men det är väldigt många som gör det för ett tropheus akvarium just för att få troffarna at trivas. Ett annat skäl att ej kombinera dessa är temperamenet. Jordätare är förhållandevis lugna, väldigt mycket lugnare än hetsiga troffar. Jag skulle verkligen inte rekommendera att kombinera dessa och ingen annan art från Tanganyika heller för den delen mest för vattenvärden.
Sedan finns ju aspekten att det finns en glädej och ett nöje med att återskapa enbit natur, men det är ju en smaksak. För mig är det en viktig del som ger ett extra värde i att ha ett akvarium. Jag tror de flesta frestas av att hålla många arter, de finns ju så många snygga arter som man bara måste ha, hehe. Men alt osm oftast inser man att det är häftigast med få arter i ett akvarium som då ger en bättre miljö för den arten och de lever då ut en större del av sitt beteende som man annars missar.
Till Geophagus skulle jag rekomemndera en uppsjö med fiskar. Orange head är ju inte alltför stora heller.
Någon större
apistogramma tror jag faktiskt skulle fungera såsom Apistogramma borelli
Sedan har du någon art från släktena:
Biotodoma, Bujurquina, Crenicara, Crenicichla (av de lite mindre arterna i så fall skulle jag säga),
Dicrossus, Guianacara, Heros (Jag har haft dem tillsammans och det har fungerat extremt bra!),
Ivanacara, Krobia, Laetacara, Mazarunia, Mesonauta, Nannacara, Tahuantinsuyoa, Uaru. Men det finns fler som Alf säger kolla lite i SA delen i artregistret...
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_omrade.php?geo=Sydamerika
Eller någon av dessa arter:
Cichlasoma pusillum
Cichlasoma orinocense
Cichlasoma boliviense
Cichlasoma dimerus
Cichlasoma amazonarum
Cichlasoma sanctifranciscense
Cleithracara maronii
Hypselecara temporalis
Kompisar som blir lite större men som du bör kunna ha ett par av där skulle jag lista:
Andinoacara pulcher
Aequidens metae
Jag har valt bort en del exempelvis Mikrogeophagus ramirezi för den är liten och håller inte till vid botten som många apistogrammas och kommer nog krocka lite väl med Geophagus. Gymnogeophagus har jag inte heller listad för de vill ha kallt vatten någon gång om året medan Geophagusen du har vill ha runt 28 gradigt vatten.