Nu blir det ju lite fortsättning från en annan tråd, jag klistrar in du skrev i den andra tråden, hoppas det är ok Mikael.
Mikael När det gäller troffar tror jag att en allmänt omfattad minimirekommendation redan länge har varit 375 liter (varför just den volymen, kanske det är en standardstorlek i Sverige?) OCH ett minimiantal på 25 troffar (20 för de snällaste varianterna).
Större än 375 liter är förstås aldrig fel, men för att gruppen ska fungera bör man då öka antalet. Hos mig har t.ex. 35-40 st fungerat bra i 600 liter.
Har aldrig upplevt att förhållandet mellan längd, bredd och höjd skulle vara kritiskt, men å andra sidan har jag ingen erfarenhet av okonventionella dimensioner.
Varför inte ta upp frågan om akvariedimension för troffar i en egen tråd, och höra vad andra har för erfarenheter. För att få bra rekommendationer till artregistret är kanske de extremaste fallen inte så intressanta, snarare vad som i regel funkar bra.
Jag håller helt med både Göran och Mikael. Jag har tvärt emot Mikael haft mestadels okonventionella mått på troffeburkarna, det är endast 2st 540l som är standardmått (+ ett till helglas som nästan var standard). Jag upplever heller inte att måtten skulle vara kritiskt på något sätt men jag tycker att det är värt att nämna. Bottenytan avgör mer hur mycket fisk jag stoppar i än vad volymen gör, höjden är givetvis bra på så sätt att man får mer vatten och stabilare vattenvärden men utifrån hur mycket fisk man får i så tycker jag inte man tjänar något på att ha ett högre akvarium. Så kort och gott, det Göran Å skrev är klockrent att ha i troffe-artregistret.