DaRe
Håll dem som du gör i egna burkar och fota mycket och lägga upp här. Ett inlägg med en av de arter du tror du har och ett annat inlägg med den andra så vi ser vilka du tror skiljer sig åt.
Jag är dock mycket tveksam till att det är geayis. Ingen fara och färde dessa kan vara minst lika snygga. Försök att få dem att trivas riktigt bra så kommer de att färga fint...
lotusvira
lotusvira
DaRe
Nope absolut inte geayi, ingen av dem. Det det kan vara är:
Guianacara dacrya
Guianacara stergiosi
Guianacara cuyunii
På nåt vis liknar den faktiskt cuyunii, men jag gissa på stergiosi trots allt. Cuyunii vet jag inte ens om den finns att köpa överhuvudtaget. Samt fläcken på sidan ska vara mycket mindre, på din liknar den mycket mer stergiosifläck.
Sedan kan ju stergiosi se olika ut lite beroende på var den kommer ifrån.
Hade inte kajjjan bilder i sin tidigare tråd...
lotusvira
Har även en här bilden som jag har visat förut på dom som skall vara Stergiosi
lotusvira
Nej, Inte vad jag vet!
Så Kaj, har du bilder så skicka in dom är du snäll!
Jag tror isåfall på att alla är Stergiosi el. Owroewefi.men är osäker, för dom är så
olika stora,:S har tittat på artbeskrivningen du skicka.
Mvh Birgitta
DaRe
Jag tror på stergiosi, det är riktigt kul. Inte vanligt men sånna direkt!!
:haveaniceday_40:
Jag är intresserad om fler tror lika eller annat?!
Nicke-SA
Missuppfattade att du fotat två arter första gången. Lotusvira, - du har fina stergiosi helt klart. Vad det gäller dem som är köpta som geayi är det lite klurigare... För det första varierar teckningen hos alla arter beroende på sinnesstämning och de kan faktiskt ha en annan teckning så småningom. Geayi har nästan alltid en fläck som ett "V" över kroppen och fläcken på sidan liknar inte den geayi brukar ha i alla fall. Jag försökte titta noggrant på bilden och sidolinjen verkar gå genom fläcken eller vara i övre delen av den. Det gör dacrya, stergiosi och owroewefi till kandidater... Owroewefi vill jag dock utesluta direkt, för jag har dem själv. De har ofta svarta läppar och är med rostbrunfärgad än skimrande (som dina på bilden samt de stergiosi du har).
Dacrya har jag inte sett så de kan jag inte uttala sig om. Jag skulle kunna gissa på stergiosi, baserat på sidofläckens placering, skimmer som jag tycker mig se antydan till på kroppen. Återkom med mer bilder om de har en annan teckning, - det kan vara intressant...
Kan försöka plåta nån bild i veckan för att jämföra med mina...
Mvh Niklas
Nicke-SA
Bilder på mina Guianacara... 1. cf. owroewefi "Creek Margot 2-3. Guianacara geayi "Oyapock".
42597
42598
42599
Bilder på mina Guianacara... 1. cf. owroewefi "Creek Margot 2-3. Guianacara geayi "Oyapock".
42597
42598
42599

lotusvira
Hej!
Är dom med mörka läpparna Owroewefi, har dom alltid det?
och dom utan mörkt på läpparna Geayi?
Mina ser ut som dina utan mörkt på läpparna.
De har hela tiden bara en rund fläck på sidan
inget sträk.:S
Nicke-SA
Hej!
Är dom med mörka läpparna Owroewefi, har dom alltid det?
och dom utan mörkt på läpparna Geayi?
Mina ser ut som dina utan mörkt på läpparna.
De har hela tiden bara en rund fläck på sidan
inget sträk.:S
Vid lek har de alltid svarta läppar, även vissa andra som kanske är på sådant humör (??). På alla bilderna kan man även ana vad som kan vara svart vid annan sinnesstämning. På owroewefin ser man en fläck på sidan, men man ser även en skugga som ett streck på sidan som de kan visa ibland. Yngre visar lika ofta ett streck snarare som pricken.
De utan svarta läppar på de två nedersta bilderna är geayi. På geayi ser man en oval kil som går åtminstone till mitten av kroppen, men den bli längre och gå från ryggfena ner till buken som ett långsmalt "V". Dessa visar inte sin typiska teckning men man ser antydan till den, lite skuggat.
Om de bara har fläck på sidan kan det som sagt vara dacrya, owroewefi eller stergiosi. Jag tycker mig se antydan till mer än en fläck, men hur stor kilen kan bli är svårt att säga.
Vilken Guianacara du än har, är det fantastiska ciklider, som ger mycket underhållning. :)
lotusvira
Ja,jag tycker också det är underbara,men jag vill ju odla på dom, och då vill jag veta vilken variant det är så klart.
Det är inte så viktigt vilken variant det är.så vad gör man? Jag är ju lite :-|för jag trodde jag köpte Geayi.
Dom två andra som är mycket större, där är jag ganska säker på att det är Stergiosi men det är två hanar
och ingen hona, och det kommer ju va omöjligt att hitta, så käns det tyvärr.
Vad skulle du göra? får jag yngel av dom, så vill jag spara en grupp.
Men att inte veta vilken variant det är, är för mig som gammal hunduppfödare
som att sälja blandrashundar.( inget ont om dom ) MEN.:(
Ps.dom två största är runt 13-15cm, dom andra är från ca 8-10cm
Birgitta/
lotusvira
Jag tror ni har rätt, att alla är Stergiosi.Har tittat på många olika foton på internet
och you Tube, jag tror dom mindre inte har vuxit klart.
jag får vänta och se.Kanske jag provar så småning om att sätta en hona
av dom här till dom stora hanarna.Har tyvärr bara en hane kvar av dom små,
han hade en sårinfektion, och jag försökte med medeccinera den, klarade inte det.:(
Nog tjatat om dom här nu, ni är nog less.
Ps.trots allt så är jag mycket :)att jag huvudtaget har Guianacara.
Tack för all hjälp!
Birgitta/
DaRe
Sv: Guianacara Geayi
Absolut inte less. Jag tycker det var intressant och håller helt med i din slutsats!!
Håll oss nu bara uppdaterade hur det går? Kanske i en egen stergiosi projekttråd!?
Kajjjan
Bilder på mina Guianacarer,suddiga tyvärr.
Nu är jag som bekant ingen expert men inte är väl firrarna på bild 2, 4 o 6 samma sort som de andra? Bild 1, 3 & 5 är sannolikt de som simmade i mitt kar för några veckor sedan, men inte 2,4 & 6. Eller?
//Kaj
lotusvira
Det stämmer nog att 1,3,5 simma i din burk.
Dom andra två kommer från annat håll.
Dom är mycket större,är vuxna hanar.
de som kom från dig, tror jag inte är vuxna.
Birgitta/
Kajjjan
Det stämmer nog att 1,3,5 simma i din burk.
Dom andra två kommer från annat håll.
Dom är mycket större,är vuxna hanar.
de som kom från dig, tror jag inte är vuxna.
Birgitta/
Kanske inte vuxna, men tillräckligt för att konstatera att det där inte är samma sort som på de andra bilderna. Det är ju en megaskillnad. Streck hit o dit - de är ju inte ens lika...! Sen om det är den ursprungliga fångstplatsen som utgör skillnaden eller om det är en artskillnad, det kan inte jag något om. Och det kanske förmodligen inte är geayi om nu kännarna på området säger så, men det är klara skillnader på de där. Om du inte vill ha korsningar ska du inte blanda dem - för det är inte samma firre. (Oj vad jag kan bli odrägligt säker om saker... :I )
//Kaj
lotusvira
Haha NEJ då, inte odräglig, jag är osäker själv, det var ju därför jag fråga här på forumet.Jag är bara taksam att du kommenterar det här.
Dom går i skilda burkar.
Jag tycker nog att DaRe och Micke skall svara dig.
Birgitta/
DaRe
Jag är också tveksam att de är samma fisk. Jag är rätt övertygad om att båda är stergiosi, med tanke på kroppsform, huvudform, placering och utseende på fläck. Svartmarkering på främre delen av ryggfenan. Tittar manpå randen på huvudeet är den placeras på samma sätt på båda fiskarna också.
Dock kan de mycket väl vara från olika fångstplatser och på sikt klassas som olika arter, men man kan lätt luras av dessa fulingar. De skiftar kraftigt i färg och fläcken kan ändras från linje till fläck eller helt förvinna (åtminstone på geayi)
Jag är helt säker på att ingen av dem är geayi! Det kan du utesluta.
Jag har sett dacrya och ingen av de jag sett har den huvudformen där munnen är den främste delen. Även his dacrya är huvudet brantare likt geayi. Men jag vet inte om det är given ID info. G. dacrya har också en väldigt distinkt fläck på hakan när strecken har minskat ned sig till fläck istället för linje. andra arter har inte denna väldigt distinkta kan på hakfläcken.
lotusvira
Men, vänta nu, finns det olika Sergiosi varianter också?:o
som man inte skall blanda?