Välkommen till detta formidabla forum Tove!
Jag hade några elfenbenciklider i ett 40 liters och de lekte som tusan och drog upp sina yngel utan problem.
Men det är ju klart att ju större akvarium desto bättre!
Men hur högt är pH?
Det verkar funka ok, även om ena hanen jagar den andra så kan han simma undan och gömma sig. Jag har en riktigt stor rot mitt i akvariet som de kan simma in under så de kan dra sig lite åt sidan.
Ph är 8.0, det blev fel när jag skrev det inom parentes..
[/quote
]Till att börja med, välkommen hit. Hoppas du ska finna vad du söker.
Jag har haft ett zebrapar i ett 112liters och det gick extremt bra. Jag tror dock det är viktigt att du skaffar gott om inreding som gör att honan kan hålla sig dold från hanen. Eller trängre passager där hanen har det lite svårare att ta sig igenom.
Främst är det efter en lek som avslutats lite för snabbt, dvs att ynglen inte överlever mer än någon dag. Då kan hanens aggressioner som då är till för att hålla motståndare och fiender till ynglen borta gå ut över honan. Åtminstone har jag tolkat det så. De gillar att ha en grotta eller liknande där främst honan kan hålla till.
I mitt fall hade jag inget sådant beteende så det var lugnt, men var vaksam på om honan håller sig gömd i ett hörn eller ständigt jagas häftigt av hanen då kan det går fort tills hon blir skadad och sjuk.
Jag misstänker att det är denna art du har: Amatitlania nigrofasciata
Även vi har 250 liter som rekommendation, men det hänger på antal och inredning skulle jag säga.
Har dessutom en prydnadsbåt där hanarna inte så lätt kommer in så honorna kan ta skydd där :)
Som sagt, jag ger det här en chans. Visar det sig att den större hanen är för elak så kanske jag behåller en hane och två honor (kan man göra så eller är det en hane och en hona som gäller?)
Det är Amatitlania nigrofasciata som jag har, både elfenben och vanliga (två av varje). Såg nu lite andra sorter som kanske skulle ha passat bättre, men jag är lite småkär i sebraciklider ;)