citat:Jag använder musslor i min mix
Frysta hela bläckfiskar är bra också. Kan ibland vara billigare än musslor!
citat:Hur är det med mineraler i räkmix? Jod sägs ju vara giftigt för fiskar när man tillsätter salt med jod.
Jag tror fortfarande inte ett ögonblick på att jodid (det som är i salt) är ett dugg giftigt i de koncentrationer som kan bli aktuella. Jag tror att folk blandar ihop
jod, som är giftigt, med
jodid som är det som finns i salt. Det är ungefär som att blanda ihop klorgas och klorid!
Faktiskt kan jodid tillochmed vara nyttigt för fisken - svensk mark och vatten är väldigt fattig på jodid, och anledningen till att det tillsätts i salt är för att undvika bristsjukdomen struma, som förr var ganska vanlig.
citat: Hur är det med andra mineraler t.ex. koppar, järn, zink, selen, jod då man tillsätter det i kosten? ska man vara försiktig med något ämne eller ska man följa särskilda doseringar?
Vad gäller de halter som finns i de råvaror som tagits upp här behöver man inte oroa sig (förutom möjligen om man har en fiskätare och matar uteslutande med fisk ur östersjön eller nån försurad insjö!).
Däremot kan det finnas anledning att vara lite försiktig med tillskott, vitamintabletter etc - en del av dem har rätt höga halter av metaller och fettlösliga vitaminer, och kan överdoseras.