citat:Ursprungligen skickat av odilou
Mycket tråkigt är det då att se, att ingen eller mycket få här på forumet tycks dela ditt brinnande intresse för avancerad tanganyika-akvaristik.
Nåväl, här kommer glada nyheter(?) för alla biotopentusiaster: i de senaste importerna till Tyskland har levande Neothauma funnits med!!
Jag har inte skrivit tidigare i tråden, inte av brist på intresse, utan för att jag inte kunnat bidra med något: jag har inte heller sett någonting annat än döda skal av Neothauma.
Här, vad gäller levande Neothauma, kanske jag kan bidra med något: enligt uppgift på nätet är unga Neothauma detritusätare, och lätta att hålla i akvariet. Problem infinner sig när de blir äldre, för då övergår de till att helt och hållet livnära sig på att filtrera växtplankton ur vattnet - dvs de blir ungefär lika svåra att hålla vid liv som musslor.
Detta är naturligtvis hörsägen; jag skulle gärna prova några själv, men har ännu inte hittat några levande tanganyika-snäckor i affärerna.
Carl: dubbelkolla med tullen, men såvitt jag vet finns det inga importbestämmelser för snäckor, dvs jag tror det är helt lagligt att föra in tanganyika-snäckor i Sverige. Om det är lagligt att föra ut dem ur sitt hemområde vet jag dock inte.