har tänkt på det och antar att det är lättast att limma ihop ett antal glasrutor för att komma upp till 7 m. jag hade ändå inte räknat med en lång sjumetersfront utan avbrott, snarare att placera stenar på insidan frontglaset eller nåt för att det inte ska störa för mycket. genom att det är så långsmalt behöver väl glaset inte vara så tjockt heller? men det bör väl vara en aluminiumram? det är nog det som är knäckfrågan??? eller går det utan ram? nån? lustigt, corydoras tänker jag också på i det karet. om det överhuvudtaget går att realisera, är det nog inget som går fort.
Det är ju höjden som avgör hur tjockt glas det ska var för det är vattenpelar trycket som ställer till det. Om du kollar Kalkulatorn
här så säger den att 4mm duger men tror inte priset skiljer så mycket om du skulle ta 6mm och det tycker jag känns säkrare i alla fall. Nästa 700L på golvet är ju inget man är intresserad av att ha.
Svårt att bygga hela i ett stycket som sagt eftersom du vill ha det så långt och frakta den glasbiten lär ju inte vara tokenkelt men det går nog om man får hjälp av någon glasfirma och får låna deras lastbil osv.
Ram behövs absolut inte. Ska du dessutom skarva rutorna kommer det bli ännu värre om du ska ha ram. Bara få hjälp av någon som kan detta med att bygga akvarim så är det bara sätta en ram i överkant och sedan montera stag på rätt ställe så är ett helglas lika hållbart. Fördelen med ram är ju att man inte skadar hörn och kanter lika lätt.
Hittade en bild på ett stort kar med skarvad ruta så får du en uppfattning hur det kan seut utan ram.
43181
Angående att bygga strömt akvarium så finns ju en enkel och smart lösning, dra PVC/kabel-rör under sanden hela längden på karet och ha pumpar på ena sidan med insug på andra sidan.
Typ som denna skissen.
43180