Jag trodde bara att det fanns en dvärgvariant av compressiceps/calvus. Nu blev jag lite osäker på vilken det är jag har egentligen. Det känns som om det skulle kunna vara den där "sumbun" som du skriver om odilou. Mina är ca 4-5 cm stora, har Compressicepsens huvudform, gula sidofenor och dom leker hela tiden (i vinbergssnäckor). Är det "sumbu" då?
citat:Eftersom jag kommer att ha N. Multifasciatus i samma kar är jag i sådana fall rädd att denna lilla "försiktiga" fisk kommer att få duktigt med stryk av de inte lika försiktiga multisarna.
Jag har iofs aldrig provat på Multifasciatus, men mina små compressicepsar är rätt tåliga av sej. Dom bara vänder sidan till om någon större fisk (t.ex julidochromis marlieri) försöker bita på dom och väntar tills den större fisken tröttnar (mina tröttnar direkt, det blir nog för mycket att försöka gapa om). Men när du ändå ska ha så pass stort akvarium som 600 L så kanske det ändå är roligare med någon av de stora Compressicepsarna/Calvusarna (Om nu dina leptosomor klarar detta). Jag har fått intrycket att Compressicepsar (åtminsone mina dvärgar) håller väldigt små revir och nästan bara bryr sej om andra fiskar som håller till nära botten. Men det kanske bara är i mitt akvarium...