Odilou skrev:
citat:Jag säger: so be it! Om man själv konstaterar att "det finns föga utrymme" för fiskarna att bete sig som de gör i naturen har man enligt min mening misslyckats totalt med sitt akvarium.
Att jag skulle misslyckats totalt med mitt akvarium bara för att jag anser att det är svårt för fiskarna i karet att behålla de yngel de får är rent befängt. Det jag menar var givetvis skillnaden mellan deras naturliga biotop kontra akvariemiljön. Med akvarium så ger du fiskarna ett ganska begränsat utrymme och med tanke på Malawiciklider så trivs de när det är lite väl"befiskat".
Jag har aldrig sagt att man enbart skall tömma honor utan att jag förordar först och främst att låta naturen ha sin gång ett par ruvningar och sedan kan man tömma honor när man önskar behålla en större mängd yngel. Jag tömmer mina honor emellanåt på yngel, men finner det totalt onödigt att tömma dom konstant då det blir ett överflöd av yngel som man inte blir av med eller kan behålla.
Till Ola Svensson:
Det var en bra förklaring du gav och jag tror på det du skrev, men det gör väl inget att man ifrågasätter ibland och vill ha fakta och förklaring till vissa åsikter...eller?:)
Omröstningen påvisar att nästan var tionde konstant tömmer sina honor på yngel...ganska stor siffra om det nu skulle vara "helt obefogat" att göra så.
Hur illa man än må tycka om olika saker så är vi alla olika och bedriver vår hobby på olika sätt. Jag själv svarade "Ja, under speciella förhållanden".