Johan
Platygnathochromis melanonotus
Protomelas annectens
Protomelas fenestratus
Protomelas insignis
Protomelas kirkii
Protomelas similis
Protomelas spilopterus
Protomelas triaenodon
Protomelas virgatus
Protomelas taeniolatus ndiwe
protomelas fire blue
protomelas taiwan reef
är det några jag missat?
Henrik-Dehlin
Finns det inte en som heter Protomelas Dejunctus med??
Micke
Enligt Ad Konings Reference Service finns följande 15 arter beskrivna i släktet Protomelas;
Protomelas annectens
Protomelas dejunctus
Protomelas fenestratus
Protomelas kirkii
Protomelas labridens
Protomelas macrodon
Protomelas marginatus
Protomelas pleurotaenia
Protomelas ornatus
Protomelas similis
Protomelas spilonotus
Protomelas taeniolatus
Protomelas triaenodon
Protomelas virgatus
Protomelas vuae
Johan
oki. tack för hjälpen.:)
Johan
jag kanske är trög men hur kommer tawian red in i bilden för den ser jag inte i din lista eller fire blue..el räknas inte de som en egen "sort"?
Micke
Protomelas sp."taiwain red" är ännu inte vetenskapligt beskriven och har därför ännu bara ett handelsnamn. Läs mer om detta här;
http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=707
"Fire blue" är inte en egen art utan en geografisk variant av Protomelas taeniolatus.
Johan
okej. detta var intressant
hur många varianter av taeniolatus finns det? finns det fler sp som inte är "bestämmda"?
finns det någon bra sida som beskriver mycket om protomelas de olika varianterna och liksom mer om just den sorten. annars står det samma info både här o på zoopet .men finns det mer djupgående info nånstans?
nu blev det många frågor i samma post
Micke
"hur många varianter av taeniolatus finns det?"
Det finns massor av olika geografiska varianter av Protomelas taeniolatus runt om i Malawisjön, en av de mest populära är red empress från Senga bay.
"finns det fler sp som inte är "bestämmda"?"
Det finns många som t ex Protomelas sp. "mbenji thick lips och Protomelas sp."Spilonotus tanzania. Eftersom det är just handelsnamn florerar det ett stort antal olika namn i handeln på obeskrivna arter.
Johan
fanns det något bra ställe att läsa om just ang protomelas som du känner till?
Micke
Jag känner inte till någon sida på nätet med mycket information om olika Protomelas. Däremot kan jag rekommendera Ad Konings bok "Malawiciklider i sin naturliga miljö", i den finns alla arter av Protomelas beskrivna samt bilder på en hel del olika geografiska varianter.
Johan
då får jag rask bege mig till fiskshopen o införskaffa den, tack för hjälpen;)
Johan
hua
den kostar hela 750:- det var lite mer än jag räknat. får nog spara lite då...
Henrik-Dehlin
Jo den kostar nog så mycket i affärn men jag såg den för 450:- på internet kommer inte ihåg vart...Men vet att nån gav länken här på forumet nån annan som kommer ihåg vart?
Tony
Om du bor i västsverige kan du köpa den på hercules zoo i gbg för 450 kr.
StefanL
Varför köpa när man kan låna på biblioteket? Kolla ditt bibliotek så kan du kanske få tag på den gratis där och läsa en månad...
Jag lånade den på Skövdes bibbla...den är oerhört intressant och på snudden värd pengarna om man vill köpa den...men å andra sidan är 450kr (eller 750kr) en del fisk...eller några goa bärs när sommaren är på ingång...*s*
Tony
Man får ju se "malawiciklider i sin..." som ett uppslagsverk och inte en bok man plöjer igenom vid ett lån. Klart värt varenda öre.