Hur har du mätt effekten på LED: arna? Jag hade en rätt dyr mätare som visade väldigt fel. Min erfarenhet är att man måste mäta på ett motstånd med känd resistans eller kolla med riktigt dyra mätare (oscilloskop el dyl) Dessutom kan jag tillägga att det är mycket fördelaktigt med blå bakgrund till LED, det verkar som det hjälper att reflektera ljuset framåt så det upplevs starkare.
Jag har mätt med en Energy Check 3000 och det är i alla fall true RMS men så klart ingen laboratorieutrustning. Det verkar stämma i grova drag jämför med vad som går att räkna ut från databladen, men så klart ibland blir man lite lurad.
Sen vad du menar med blå bakruta har jag ingen aning om, du menar att det skulle ha blivit mörkare i akvariet om jag målat bakrutan vit eller signalgul? Det låter spännande undrar just varför i så fall.*-)
Det är ju även en viss ljusskillnad i skuggorna på modulerna där inte bakrutans reflektion kommer åt, men vi får väl se tiden an då akvariet gått in sig och alger och annat har satt sig.