citat:Ursprungligen skickat av walle_1
Allvarligt så tycker jag att det är så med de flesta fiskar, att matningen är rolig. Tycker inte att det händer så mycket för jaggarna heller mellan matningarna. Så fort man kommer in i rummet ställer dom sig under mathålet och tigger mat.
Jaha, då förstår jag, du har förmodligen karet i ett rum du inte är i så ofta, då blir det ofta så där. Jag har mina akvarier i det rum jag är i mest så mina jaggor bryr sig inte längre vad jag gör, både på gott och ont... De bryr sig bara om jag ställer mig alldeles framför karet och skakar på matburken... Då blir det fart på dem. ;)
De har liksom vant sig att det hela tiden är rörelse i rummet så jag har inga problem att se deras dagliga rutiner, de sköter sitt medan jag sköter mitt. ;)
Detta kan iofs vara lite trist också, även om jag gillar att studera deras normala beteenden så gillar jag även då fiskarna blir helt galna då man närmar sig karet... Så är det tyvärr inte nu längre. :(
Någon riktig jakt har jag inte fått sett från dom än så det är ingen bit jag är helt lyrisk över precis.
Det var tråkigt att höra, själva jakten är nästan det jag värdesätter mest av allt på jaggorna faktiskt, jag förstår dig nästan om du börjar tappa gnistan litegrann om du ännu inte har fått se någon jakt. Det skulle nog jag också ha gjort i så fall... Jaguarer är ju väldigt speciella just pga(tackvare) deras jaktteknik, det genomsyrar liksom hela deras sätt att vara.
Både citrinellumcikliderna och påfågelcikliderna har ett mer direkt beteende och attackerar allt som kommer ner i karet utan krussiduller, det är bara pang på rödbetan så fort de får syn på bytet. Gillar man främst ett sånt beteende så är det nog lätt att man blir besviken på jaguarernas beteende, de är trots allt "ambush-predators" och det gör ju att det väldigt sällan blir snabba och direkta attacker.
Själv så diggar jag som sagt stenhårt när fiskarna använder lite tankeverksamhet då de jagar, man hinner på så sätt studera deras jakt lite mer än om det bara plaskar till och är över...
Men smaken är ju som baken, delad, och det får vi ju alla acceptera. ;)
Men nu kommer en rolig del. han säger även att dessa mindre ormhuvven har ett liknande beteende som ciklider har. Alltså revirhävdning. Han säger att de mindre arterna är aggressiva redan som små och håller revir.
Nu börjar det likna något! :D
Är de revirhävdande så är jag definitivt med på noterna lite mer, då blir de ju genast betydligt mer intressanta. :)
När det gäller paroonerna som jag hade så var det just det där att de inte var revirhävdande och att de bara "jönsade" runt i karet hela dagarna som jag lessnade på. Det var liksom inge kul att titta på karet annat än då man skulle mata fiskarna... de gjorde ju ingenting. :P
Ciklider har ju ofta för sig en massa saker, de uippvaktar varandra, de gräver, de(jaguarerna) jagar, de vaktar sitt revir, de vaktar sina yngel, de letar mat till sina yngel osv osv...
Paroonhajarna gjorde ingenting. De bara simmade... :P
Hallå där, vems kar är det? och vem väljer fisk?=). Nä men allvarligt mitt val, mina problem. Funkar det inte så är det så oerhört enkelt att sälja en av dom. Sen så har jag hellre en jagga och ett ormhuvve istället för bara en jagga.
Nej jag menade inte att trampa dig på tårna, jag ville bara att du skulle se riskerna med att föra ihop dessa fiskar. Jag tror inte att det är en omöjlighet att du vaknar upp en morgon och ser ormhuvvet ha jaguaren halvvägs ner i magen... Du har ju själv haft fiskarna så du vet ju själv hur farliga de kan vara. Tänk på mörten du berättade om...
Det skulle bara vara så tråkigt om din fina jagga(som jag inte ens har fått se ännu...) skulle råka illa ut... Jag är ju en inbiten jaguarfantast så du förstår säkert att jag sitter och oroar mig över detta. :(
Mvh Fredrik Isaksson