Lite bra tips.. Höjden funderar lutar nog mer åt runt 75cm men rutan blir nog 80 högt.. Jag tänkte runt 1 meter djupt men från bakgrunden och fram kommer det va runt 70-80 cm då det ska bli en tunnel i mitten ända bak och på baksidan en spegel som ska fungera som om det vore MYCKET djupare än vad akvariet är.. Hörnen ska det bli lite special tunnlar av rör till malar och ålar och även lite annat skoj som kanske någon större grotta.. beroende på hur jag bygger bänken runt och över akvariet... Pump ska bli ett ytterfilter till hela och den ska stå i ett skåp under akvariet har man tänkt sig.. Pump vet jag inte riktigt hur stort som kan behövas?? Men vet att planerna är på mellan 1000-1500 liter..
Även fast jag tycker det är lite bökigt att greja i bakkant på mitt kar som är 70cm högt och 70cm djupt så önskar jag att det var mer åt 90-100cm djup ibland bara för att få plats med större fiskar. :)
Men till 1000L+ så ska du noga köra minst 2 filter om du tänkt ha mycket fiskar i karet. Även om det står att filtret klarar 1500L så tycker jag personligen att det är lite klent. Om du inte tänkt ha bara tetror eller nån fisk som inte äter och skiter så mycket förståss. :)
Kul idé med speglarna men hur ofta tänker du bada och skrapa alger så speglarna faktiskt syns?
Nog bättre du skippar dem och bygger bakgrund över hela. Kul idé med grottor och sådant men se till att man lätt kan titta in i dem från front rutan annars kommer du har massor av fiskar du köpt för dyra pengar som du ALDRIG får se och det är ju inte jätte roligt.