Det som jag har märkt, är detsamma som i ovan inlägg att det sipprar ut luft ur tarmen emellanåt. Har läst lite
om denna "åkomma" tidigare i andra sammanhang då benämd som "korksjukan".
Mvh ThomasK
Ja, det att de sväljer mycket luft som sedan kommer ut "den naturliga vägen" så att säga, känner jag igen från mina första akvarieår i slutet på 60-talet, början på 70-talet, när jag hade slöjstjärtar som glufsade i sig lika mängder luft som foder. :)
[/quote
]Jeg forer ikke med flytende mat - bruker NLS pellets (jumbo storlek), rekemiks og lansettfiskar (samt diverse godis som maskar, reker, rogn, musslor ol).
Har også hørt at noen mener det skyldes overmetning av oksygen fordi vannet er under trykk ved vannbytte - noen som har hørt om det?
Ingen av ungfiskene har hatt problemet noen gang.
De store er en blanding av viltfanget og F1 - har en mistanke om at det er de viltfangede som er mest utsatt.
Jag kör med ganska liknande fodersammansättning som du gör - dock ej räkmixen - och det är sjunkande mat alltihop. Detta gör jag för att undvika att de ska svälja luft, ifall det nu är detta som är problemet.
Kanske är det två olika orsaker som ger liknande problem med flytande fisk? Luft som sväljes eller problem med simblåsan. Kan absolut tänka mig att det faktum att de lever på djupare vatten kan göra deras simblåsa känsligare och "instabil", vilket också indikeras av din observation att det är vf som är mer utsatt.
Skulle verkligen vilja veta mer om hur simblåsan egentligen fungerar. Hur regleras gasen i denna? Något membranliknande? Osmotiskt tryck? Någon som har en bra länk till någon sida som har bra info om simblåsans funktion?
//Kaj