Jag tycker att du gör rätt, som sparar det bästa samt "säljer" vad du kan till butikerna. Då kan vi vanliga knegare köpa av dig istället.
Tycker visserligen att man ska sponsra de lokala affärerna. Men tyvärr säger plånboken samt frugan stopp.
är/var sugen på en grupp 10-15 Pseudotropheus demasoni . Vart inne och spanade i de lokala affärerna där priserna låg på 90-110kr styck. för 3-5cm fiskar.
Hade barnen med mig, så det slutade med att jag köpte en Pseudotropheus socolofi hona 5cm för 79kr.
Jag tror att dom flesta av akvarie ägarna gör/tänker som jag. Köper enstaka fiskar ifrån butiker samt grupper ifrån odlare.
Jo jag kan relatera till det du säger. Köper man en fisk oavsett om det rör sig om en Troffe på 4cm för 95kr eller en Demasoni för ungefär samma pengar så spelar inte priserna så stor roll men vem köper 1st? Inte många som får det att fungera hemma i sitt kar.
Var själv i det läget när jag som barn/yngre tonåring köpte fisk i butikerna i Göteborg och kom hem med 1-2st av varje art. Hur många av dem som var vid livet efter nån månad är lätt räknat på en hand. Jag blev aldrig ens upplyst i butikerna där jag handlade att man bör ha grupper av samma art för att lyckas så jag tycker att mitt agerande i denna fråga känns helrätt. Jag är glad att ni delar min åsikt! Helst skulle en sån gubbe som Kent i Nol haft skolning av all butikspersonal innan dom skulle få sälja en enda fisk.
Troligen hade akvariehobbyn mått bäst av större kunnande/vilja av personalen för att i framtiden kunna sälja fisk för stora pengar som dessutom överlever.
Levande fisk = nöjd kund som vågar köpa dom där dyra fina fiskarna eller ett stort kar med tillbehör.
Död fisk = akvariet läggs ner och inte en krona mer finns att tjäna av den kunden.
Själv tittar jag inte enbart på priserna när jag köper fisk utan ibland skickar jag ut ganska stora summor hos t ex Nol Ciklidhobby och är nöjd ändå men jag väljer noga vart jag lägger pengarna. Odlare eller privat handlar jag gärna hos med när fisken är fin och frisk. Att sen priserna är hälften mot butiken gör ju inte saken sämre :)