Finns det någon tråd om hur man fotar sina fiskar , rent teknisk beskrivning, blixt, exponeringstid mm. så man har något att utgå ifrån. Och experimentera själv. Då menar jag bilder tagna i akvariet "in live", inte i en trång låda av glas.
Hej Ewa och välkommen till fotosidan.
Jag har fotat akvariefiskar i många år och nästan hela tiden anv mig av en grundinställning enligt nedan
Systemkamera Nikon, mackro objektiv, extern blixt och foto i JPEG.
Kamera inställningar:
F8, 1/125, ISO 200, Auto-Vitbalans
Manuell läge
Fokusläge AF- S
Ljusmätning SPOT
AF område Enpunkts
Det allra bästa sättet till att få ett fint akvariekort är att skapa en bra ljuskälla vilket man gör enklast genom en extern blixt.
Den externa blixten styrs via separat sändare eller som många Nikon kameror samt en del andra kan genom den inbyggda blixten..Som sänder ut en signal till extern blixt.
Blixtljuset orkar ner en visst djup i karet innan det tappar effekt, men det går att kompensera gen blixtkompensationen eller genom exponeringskompensationens +/-
Tänk på att fota lite snett mot glaset om du anv den inbyggda blixten för att slippa blänk i glaset från signalen.
Att vattnet ska vara rent och rutor putsade både inv och utv är en självklarhet.
När bilden är tagen så ska den framkallas i ett bildredigeringsprogram som det finns en bra länk att läsa om i denna länk.
http://www.naturfotoforum.se/artiklar/ps_nff.pdf
Denna artikel har även varit med i Cikladbladet
01 / 2009
Grundläggande Photoshopguide för akvariefotografer
Lycka till med dina foto planer
Mvh Göran