Hallå!
Går i stora tankar på att införskaffa mig ett akvarium model större från 720L och uppåt. Har blivit mer och mer intresserad av Cyphotilapia gibberosa / Cyphotilapia frontosa . Tycker det är en vacker fisk som är inte har discofärgerna som vissa fiskar har. Gillar naturliga färger och fiskar.
Vad är skillnaden på Gibberosa / Frontosa?
Finns det andra fiskar från samma område som går att hålla tillsammas med denna art? Visa gärna med bilder :)
// Marcus
Kan inte annat än hålla med dig! Discofärgerna...lite är ok, men när det blir rena påskägget...+o( Frontosan är en vacker fisk helt enkelt och de blå varianterna är så där lagom färgade. Sen gillar jag att de har lite storlek också (även om det tar lite tid ;) ) och att man faktiskt kan ha ett helt gäng tillsammans. Det är en ganska imponerande syn med ett gäng bredrandiga Frontosor kring en stor alfahanne. De gnabbas lite grann sinsemellan men det blir inga riktiga fighter och därför inga större skador.
Frågan om vilka man kan hålla eller inte hålla tillsammans med Frontosan kan ju diskuteras. Benthochromis tricoti är en art som jag söker med ljus och lykta efter till mitt kar. Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo" är ju en art som det påstås inte ska klara sig särskilt länge eftersom de tillhör den naturliga födan i sjön. Men jag tror det gäller främst vildfångade frontosor. Det finns de som framgångsrikt har de ihop. Själv är jag väldigt sugen på att prova om jag inte får tag på Benthochromisen inom en rimlig framtid (har lite planer på en Tysklandstripp i sommar...).
Neolamprologus leleupi ska jag definitivt prova inom kort.
Men jag tycker du är helt klart inne på rätt spår - Frontosaspåret! Väldigt kul om fler hakar på! :D
//Kaj