tomsand
De var mer långsmala än jag trodde. Men de kanske växer på höjden lite när de blir större.
Fiskarna blir kraftigare med stigande ålder. Här är min hanne som är cirka 14 cm. Uräkta kvaliteten på kortet. :)
DaRe
Vilket grymt fint exemplar.
tomsand
Tack DaRe! :D
johho
Blir lite fetare :) har varit sugen på VF-paret som Åleds har, men kände att det var overkill i ett sällskapskar.
Mina har redan börjat med munbrottning trots att de är så små :)
Doktor-T
Munbrottning verkar komma väldigt tidigt, mina små Moliroyngel på ca 2-,2,5cm ägnar sig också åt sånt trots sitt lilla format :o
johho
Trots att de är små så är de sura som fan. Nu går det förvisso i ett 250 i väntan på ett större, men tänkte att 13 frontosa borde hålla hanen sysselsatt, men icke då. Han är på honan så hon är lite mobbad. Får se hur det utvecklas detta.
johho
Honan verkar klara sig okej just nu. Hon har fortsatt att äta hela tiden och hon får lite lugn och ro bakom ena modulen.
De är fortsatt väldigt söta och det är kul att äga en neolamprologus igen, var längesedan sist.
johho
Mina två lever ännu. Honan tar skydd bakom en revirhävdande frontosa, så det går rätt bra för henne just nu. Ibland kommer hanen förbi frontosan och får bråka lite, men det är kortvarigt.
DaRe
En fiska i rörelse ser jag, med tanke på bakgrunden, eller tänker jag fel? Snyggt fotat!
johho
Detta var det bästa kortet jag fick, den lilla rackaren var inte mycket för att stå still nej :)
Doktor-T
Det låter som en trevlig art som håller igång. Vet att Kent i Nol låter denna art (dom vit/svarta) gå i samma kar som jämnstora O. Ventralis. Det kanske kan va en variant att testa. Är dom snabba på maten?
Det låter som en trevlig art som håller igång. Vet att Kent i Nol låter denna art (dom vit/svarta) gå i samma kar som jämnstora O. Ventralis. Det kanske kan va en variant att testa. Är dom snabba på maten?
johho
De är normala på maten skulle jag säga. Äter med god aptit
Doktor-T
Då skulle man kanske ha dem ihop med jämnstora omnivora arter. hm.. Dom är väl mestadels aggressiva inom arten?
johho
Ja det verkar så, de bråkar inte med frontosorna iaf. Men det var också därför jag skaffade gold och inte den blå varianten. Tänkte att frontosorna kunde bli offer då de isf blir väldigt lika.
Doktor-T
Ja det verkar så, de bråkar inte med frontosorna iaf. Men det var också därför jag skaffade gold och inte den blå varianten. Tänkte att frontosorna kunde bli offer då de isf blir väldigt lika.
Jo sålänge tossorna är små så finns nog risken men sen vågar nog inte sexfaciatusarna sig på dom. Skulle kanske vara om dom ägnar sig åt fenbitning så om T ex Mbunas gärna gör på större fiskar med långa fenor.
tomsand
Jo sålänge tossorna är små så finns nog risken men sen vågar nog inte sexfaciatusarna sig på dom. Skulle kanske vara om dom ägnar sig åt fenbitning så om T ex Mbunas gärna gör på större fiskar med långa fenor.
Mina sexfaciatus har inte ägnat sig åt fenbitning under den tid jag har haft dem tillsammans med frontosorna.
// Tom
johho
Lite uppdatering, det går väldigt bra med sexorna. Hanen har verkligen växt till sig. Lämnar honan bakom sig i storlek med säkert 20%. De var exakt lika stora när de kom till mig.
Doktor-T
Såhär efter att du haft dina sexor en tid, är dom så argsinta som det pratas om eller vad tycker du Johho?
DaRe
Och så vore det kul med bilder.
Stannar aggressionen inom arten eller även mot andra arter?
johho
De går ju ett för trångt kar nu. 250 liter. Honan bor bakom en modul, men hon äter bra vid varje måltid. Hanen äger resten av karet och har växt bra. Han är snäll mot tossorna och får stryk av de orimligt arga caudopunktatus som styr karet med järnhand :)
Bilder kan komma om någon vecka.