Jimmyottosson Här ska vi se om det funkar, blir mer och mer osäker på hur äkta dem är, täckningen fram gällane "y" mönstret verkar som det kommer stämma, färgerna går ju inte att se ännu helt, sedan pricken på stjärten är större på dem allra minsta och på den största, kan tycka den är lite för långt ner, sedan när man googlar och ser festae med ungdjur runt kanske 3-4cm så kan den svarta fläcken vara stor och långt ner, lite knepigt minst sagt kan jag tycka.
Kawasa Oj då, jag är ledsen att säga det men du har tyvärr åkt på samma nit som jag åkt på 4 gånger, det du har är tyvärr inte festae
Jimmyottosson va trist! lustigt att dem sålde båda arterna, "festaen" kostade 185kr st, men behåller dem , verkar vara rätt intressant art urophthalmus ändå. men irriterad blir man ju när man köper något och får något annat. Då får vi hålla hoppet uppe att festae kommer framöver från något håll.
Kawasa Det får vi verkligen göra! Och ja urophthalmus är en jätterolig firre, en av alla mina börjar växa till sig nu, ska se ifall jag kan få till en bra bild på honom ;)
Cichlid-Power Hei Kajjjan, den finnes nesten over alt, den finnes hos Ole på Unimati, jeg så den i flere forretninger i Tyskland nå i helgen, så den burde du nok få tak på om du jobber litt. Cichlid-Power.
Repen1 Lite intresant,är ju inte intreserad av någon fisk från detta område men man läser ju delar ändå då man är akvarieintreserad,o helst om det är en lite ovanligare sort. Det som faktiskt var lite spännande är att när man har läst här hur en del har lite svårt att få tag på denna vackra fisk, att verkligen få se den live i ett av karen på Kolmårdens Tropikarium, o där få se fullt utfärgade o till råga på allt valla en kull småttingar bland andra stora fiskar,svårt att se storleken i dom karen men ynlerna såg ut att vara i 2-3cms storlek o var bra många. Mille.
MangeJ Hej, Mitt ena Festae par har långt om länge börjat färga ut (även om de har en bit kvar till sina föräldras färgprakt). Hanen har även börjat "dansa" och uppvakta honan. Hon verkar dock inte helt redo än, men med lite tur får han snart framgång. Bifogar några bilder och Håller tummarna.... mvh MangeJ 5499254993
Kawasa Hej, Mitt ena Festae par har långt om länge börjat färga ut (även om de har en bit kvar till sina föräldras färgprakt). Hanen har även börjat "dansa" och uppvakta honan. Hon verkar dock inte helt redo än, men med lite tur får han snart framgång. Bifogar några bilder och Håller tummarna.... mvh MangeJ Jättefina Mange!! Hur beter de sig mot övriga invånare? Har för mig att de har ett oförtjänligt dåligt rykte av sig att vara mycket aggressiva, är helt säker att till exempel dovvi är värre när det gäller den biten. [/quote ]Mitt par..hihi Nice salmberg :grin_small: :ThumbUp_40:
MangeJ Hej Kawasa Mina går tillsammans med lite lugnare ciklider och hitintills har det oftast varit harmoni i karet. Både hanen och honan kan göra en del mindre utfall mot övriga invånare och det är tveklöst vem som bestämmer. Hur det blir efter ev lek återstår att se. Hanen kan däremot få lite spel på honan när han inte tycker att hans uppvaktningsförsök får tillräcklig uppmärksamhet. Då jagar han henne runt i hela karet. Det är m.a.o bra med lite plats och gömställen i karet. Upplever även att det hjälper att ha några fler fiskar att fördela trycket på. Mvh Mange Hej Kawasa Mina går tillsammans med lite lugnare ciklider och hitintills har det oftast varit harmoni i karet. Både hanen och honan kan göra en del mindre utfall mot övriga invånare och det är tveklöst vem som bestämmer. Hur det blir efter ev lek återstår att se. Hanen kan däremot få lite spel på honan när han inte tycker att hans uppvaktningsförsök får tillräcklig uppmärksamhet. Då jagar han henne runt i hela karet. Det är m.a.o bra med lite plats och gömställen i karet. Upplever även att det hjälper att ha några fler fiskar att fördela trycket på. Mvh Mange
Kawasa Då är det som jag misstänkte! Det du beskriver är fullständigt normala beteenden hos de flesta centralamerikanska och många av de sydamerikanska cikliderna. De dominanta jagar de andra ibland, mest för att visa vem som är just dominant. Men inte som vissa arter som kan jaga och slå ihjäl andra fiskar, de kan vara riktigt elaka. Sen att aggressionen ökar vid lek sker ju hos de flesta, se bara hur den vanliga sebracikliden förvandlas under lek. Att hannen är hård mot honan är också något som är väldigt vanligt hos de flesta. Ville mest få bekräftat att de var i stort sett som de flesta andra ciklider och inte några aggressions monster som simmar runt.
Ruined-Soul Hej, Mitt ena Festae par har långt om länge börjat färga ut (även om de har en bit kvar till sina föräldras färgprakt). Hanen har även börjat "dansa" och uppvakta honan. Hon verkar dock inte helt redo än, men med lite tur får han snart framgång. Bifogar några bilder och Håller tummarna.... mvh MangeJ 5499254993 Verkligen snygga firrar! Har själv alltid velat hålla Festae men har hört att dom är grymt aggressiva. Men dina individer verkar bevisa det motsatta :). Har själv jordätare och Uaru och bilden får en att börja fantisera att själv testa nu när det går bra för dig :). Har alla dessa firrar du har i karet fått växa upp tillsammans?
MangeJ Tack, Nej, de har inte vuxit upp tillsammans. Mina Festae gick som grupp i ett separat kar sedan de var små med syfte att försöka få ett par. När jag trodde mig ha identifierat ett par flyttade jag dem till det befintliga karet där det då gick ett gäng jordätare som var lite större. Har sedan dess introducerat lite nya invånare. Festaena är de dominanta fiskarna idag, men var inte det från början. Mvh Mange
MangeJ Hej, såg för en tid sedan att mina Festae lagt rom på en sten, men efter en tid var de borta. Honan lämnade inte området mer än korta stunder och jag försökte se om det låg något och sprattlade, men det kunde jag inte förrän igår. Nu simmar det några små gynnare inne bland rötterna på mina växter. Hur många de är kan jag inte avgöra, men då det är första försöket gissar jag att de inte är så många. Vet inte riktigt om jag ja försöka suga upp några eller om jag ska vänta ett tag? än så länge simmar de i grupp inom det område som utgör "boplats", men med tanke på övriga invånare får de nog svårt att klara sig i längden. Kul i alla fall med en lyckad lek. Mvh Mange5519955200
Micke-Jarhl Riktigt fint par du har där Grattis! ! Kul med lek köper gärna yngel om du lyckas dra upp några!