Ove-Planstedt
Fel i artregistret
De kompletterande bilderna, Rio Nhamundha samt filmen med Cuipeua grupp, är inte Symphysodon discus utan Symphysodon aequifasciatus vad jag kan se i alla fall.
DaRe
Tack för infon. Jag har grävt i detta utan fått bra svar.
SamiMorabet
Uppdateringar i Artregistert (2013)
Vad är en guldfisk för något då ?
DaRe
Bra fråga och inte fullt ut självklart heller.
Kolla lite i vår FAQ så kanske du blir lite klokare:
http://www.ciklid.org/php/fragor-och-svar-faq/allmant-om-ciklider.php
Wilhelm
Vad är en guldfisk för något då ?
Guldfisk (Carassius auratus) framodlades av kineserna för minst 1000 år sedan ur den kinesiska rudan.
Läs mer
här
Erik-Ahlander
Eller så här: Fiskarna indelas i ordningar som i sin tur indelas i familjer. Det finns knappt 500 olika familjer, men de flesta har ganska få arter. Två familjer har väldigt många arter Cichlider och Karpfiskar. I det här forumet behandlas mest cichlider och artregistret innehåller bara cichlider. Cichlider har vassa och mjuka fenstrålar, fjällen är lite sträva, dom har tänder på käkarna, och alla cichlider sköter om sina ungar, åtminstone en kort tid. Karpfiskar har inga vassa fenor, fjällen är släta, dom har inga tänder på käkarna (bara nere i svalget) och oftast så sköter de inte om ynglen alls. Guldfisken, liksom mörten, karpen och fler än 1000 andra fiskarter är karpfiskar.
DaRe
Den beskrivningen snor jag ;)
SamiMorabet
Guldfisk (Carassius auratus) framodlades av kineserna för minst 1000 år sedan ur den kinesiska rudan.
Läs mer här
Dess historia känner jag till ;) bara undrade vad som var skillnaden på ciklider och guldfiskar och det beskrev Erik riktigt bra :) Tack Erik !
DaRe
9 nya bilder
1 ny art inlagd
1 ny beskrivning
1 ny film
Ny beskrivning av Alf Sjöström:
Cichla orinocensis
Miguel Figueiredo:
Australoheros kaaygua bilder och film
Alf sjöström:
Cichla kelberi
Jeff Dubosc:
Geophagus obscurus
Peter Häll:
Petrotilapia flaviventris
Felipe Cantera samt Ola Sjödin:
Australoheros sp. "red cuaro" (arten nyinlagd)
DaRe
Ny beskrivning David Rejdemyhr:
Apistogramma atahualpa
DaRe
Lite film:
Coptodon zillii
samt
Gymnogeophagus caaguazuensis
DaRe
Och en film på:
Gymnogeophagus gymnogenys
Inför artregistertävlingen som börjar i september kan det vara smart att samla på sig filmer på youtube från det vilda på olika arter. De duger som bidrag, du behöver inte själv ha filmat. Det ska vara en intressant film, gärna från det vilda som sagt. Notera filmarens namn och filmlänken och vad filmen föreställer.
DaRe
Lade in en trevlig film på
Apistogramma iniridae
filmat av Mattias Vikman
DaRe
Tidigare bugg där man hamnade fel efter klick på släktesnamn vid visning av viss art är nu fixat.
När exempelvis alla arter under Sydamerika listas kan man nu även klicka på släktesnamnet i vänstermarginalen.
Edit: även filmer i världsdelvisning är inlagt. Samt att handelsnamn visas vid visning av alla arter i ett släkte.
Stort tack, Joakim Draktoft!
DaRe
PiaJo
Jag får inte upp någon artlista när jag väljer sydamerika?
DaRe
I vilket sammanhang? Blå Meny -> Sydamerika?
PiaJo
fel tråd.. jag menade i artreg tävlingen, tänkte skicka in ett bidrag ;)
DaRe
Bild eller text? Jag testafe just bild och där fungerar det för mig.
PiaJo
jag valde inte på "första sidan" testar igen.. :)
hjälpte inte, får upp arter på alla andra världsdelar fast inte SA?