affealien Håller som sagt på att lägga ner mitt saltvattens akvarium så kommer att ha ett 380L akvarium till övers med måtten 115x55x60cm (BxDxH) så nu går jag i funderingar på vilka Sydamerikanare jag skulle kunna stoppa i detta. :) Är lite biten av jordätare men känner att jag nog vill ha någon mindre art denna gången och då hittade jag just Geophagus iporangensis men som vanligt verkar den inte extremt lätt att uppbringa. Någon som har haft eller har dessa fiskar och har lust att dela med sig lite?
DaRe Den tillhör brasiliensiskomplexet och hat ett beteende som liknar dessa, dvs förhållandevis aggressiv och revirhävdande jämfört med övriga Geophagus. Andra i komplexet är Geophagus brasiliensis Geophagus itapicuruensis (har ett längre utdraget huvud där munnens form är spetsigare.) Geophagus obscurus Geophagus sp. "sao paolo" Geophagus sp. "rio sao francisco" eller Geophagus sp. "blue flash" Geophagus sp. "bahia red" kanske fler? En liten film: http://www.youtube.com/watch?v=2JHGkdO1cY8
salmberg Har haft både Geophagus sp. sao Paolo och Geophagus brasiliensis och jag tycker båda har varit ganska lugna. Inte mycket tuffare än Geophagus steindachneri som jag tycker är betydligt roligare att ha. Och i ditt kar kan du utan problem ha 2+4 tycker jag. Hade själv 2+4 samt några ungfiskar av hantelciklider i ett 400kar för många år sen.
DaRe DE obeskrivna borde vi lägga in i artregistret de förekommer av och till i handeln dessutom. Det ska ju finnas harreri ute i omlopp nu och den är ju spännande, annars skulle jag leta efter : Geophagus taeniopareius och Geophagus grammepareius . Små och mycket ovanliga men coola.
DaRe Har haft både Geophagus sp. sao Paolo och Geophagus brasiliensis och jag tycker båda har varit ganska lugna. Inte mycket tuffare än Geophagus steindachneri som jag tycker är betydligt roligare att ha. Och i ditt kar kan du utan problem ha 2+4 tycker jag. Hade själv 2+4 samt några ungfiskar av hantelciklider i ett 400kar för många år sen. salmberg, har du möjligen lite bilder på dina Geophagus sp. "sao paolo"?
DaRe Har haft både Geophagus sp. sao Paolo och Geophagus brasiliensis och jag tycker båda har varit ganska lugna. Inte mycket tuffare än Geophagus steindachneri som jag tycker är betydligt roligare att ha. Och i ditt kar kan du utan problem ha 2+4 tycker jag. Hade själv 2+4 samt några ungfiskar av hantelciklider i ett 400kar för många år sen. salmberg, har du möjligen lite bilder på dina Geophagus sp. "sao paulo" ?
Cichlid-Power Hei David, hvor har du dine opplysninger angående harreri i fra. Den har jeg jaktet på lenge, og min kompis Antoine Seva, president i det Franske cichlidselskap har seks stk. ,men ingel yngel tror jeg Cichlid-Power
Pabbe Dessa hade jag för 3-4 år sedan. Köpta som Gymnogeophagus australis , men efterhand de färgade ut blev det uppenbart att det inte var det. Jag slöt mig till att det möjligen var Geophagus iporangensis . En inte alls stökig fisk. Lättlekt. Sålde en del yngel senare. Har dem inte kvar.542355423654237542385423954240
DaRe Hei David, hvor har du dine opplysninger angående harreri i fra. Den har jeg jaktet på lenge, og min kompis Antoine Seva, president i det Franske cichlidselskap har seks stk. ,men ingel yngel tror jeg Cichlid-Power Jag har fått dem från Andreas Jekel som driver geophagus.de och han har sammanställ en hel del information tillsammans med en hel del geophagus-entusiater i tyskland. http://spec.geophagus.de/
DaRe Dessa hade jag för 3-4 år sedan. Köpta som Gymnogeophagus australis , men efterhand de färgade ut blev det uppenbart att det inte var det. Jag slöt mig till att det möjligen var Geophagus iporangensis . En inte alls stökig fisk. Lättlekt. Sålde en del yngel senare. Har dem inte kvar.542355423654237542385423954240 Grymmam bilder, vet inte om jagh kan använda dem. Lite osäkert vilken art det är. Jag skulle nog tro brasiliensis. Vet du om det var VF? Brasiliensis kan ha olika nivåer av rött i sig beroende på fångstplats.
Pabbe Att det är en i brasiliensis-komplexet är ju klart. Men denna blev inte så stor. Stannade på 15 cm. Jämfört med filmen på iporangensis ovan, så finns ju likheter. Tror inte det var VF. Har för mig de kom från Glaser eller Imazo.