Det låter intressant. Roligt med att få tag på saker av slump och dessutom ovanliga.
Brukar planera invånarna noga innan jag införskaffar mig något och TYVÄRR så är alltid dem arterna man fastnar för svåra att få tag i. Hittade ingen uppfödare alls. Hittade en som fått yngel 2mil ifrån mig men dem klarade sig tyvärr inte och ville helst inte vänta några månader. Så jag googlade å googlade och tillslut fick jag en matchning på nanoluteus på en Dansk sida och lyckades registrera mig trots extremt dålig danska :)
Sedan hamnade vi 1 timma ifrån Flensburg :) Resan tog väl runt 14 timmar tror jag. Tog båten från Helsinborg till Helsingör och sedan körde vi över öarna och ner nästan till Flensburg =)
Finns 1st art som vi vill ha och när vi får tag i unfiskar av dem så blir det ett 4e akvarium :) Fisken är Guianacara geayi , tycker den också är en väldigt vacker fisk men ack så svår att få tag i som ungfisk.
26 grader skulle jag nog säga är perfekt. Vi håller dock 27 grader pga att dem går med våra Orange Head. Sedan har jag svårt att 1 grad upp eller ner verkligen kan göra en så stor skillnad? Tror det tar en stund för fiskarna att verkligen leka på allvar även om dem stortrivs. I ett sällskaps kar som tex vårat så har dem lite större yta än i ett akvarium där man bara försöker få dem att fortplanta sig vilket jag tror att det tar lite längre tid för dem att leka av sig. Man kan inte leka med naturen hur mycket som helst å tro att man skall lyckas =)