Precis som du säger, Lelupin kan vara svår att hitta riktigt fin. Jag menade inget negativt om ditt ev. val av fisk. Det är ju alltid kul att ha fisk som man är relativt ensam om. Det är ju inte helt enkelt att hitta sådana arter.
Om den inte är en fenbitare så tror jag den skulle funka med dina Gibberosa. Om jag förstått det hela rätt så kan man nog utgå från att Dhontin kommer hålla sig till stenrösen och på så vis troligen undvika dina Gibberosors letande efter mat. Du har väl Ventralis med? Det bör funka med dem med eftersom dom är frisimmare och inte bryr sig om att gå i grottor och på så vis hålla sig ifrån Dhontins område.
De Neolamprologus leleupi som jag sett har antingen inte varit så gula och fina som jag vill ha dem eller så har det funnits andra betänkligheter i karet de gått i som fått mig att avstå. Men visst hade ett gäng knallgula leleupi varit fint!
Jag har ju plöjt igenom artregister, forum och internet för att finna ut vad jag jag vill ha och Telmatochromis dhonti har inte fått mig att lyfta på ögonbrynen - förrän jag såg ett par live. Snygga (jo, faktiskt fin olivgrön färg), inte för stora, tufft utseende och attityd. Och frågan är alltså om de har lite för mycket attityd? Men intrycket jag fick när jag studerade dem var att de hade attityd inom ett väldigt begränsat område, 10-20 cm i diameter.
Nackdelen med sällsynta firrar är ju att det finns väldigt lite erfarenhet av dem. Jag vill ju inte få in en tasmanisk djävul i karet som sliter mina Cyphotilapia Juvelerosa i stycken...
//Kaj