Hej!
Har inte hållit på med fiskar på några år men tänkte att det skulle vara kul att starta upp ett litet kar med snäcklekare (det brukar börja så har jag hört... och plötsligt har man 20 kar igen). Akvariet i fråga är ca 90x30x23 (lxbxh).
Jag är lite intresserad av vad ni skulle köra på för sammansättning? Just nu funderar jag på tre alternativ:
1. Bara L. multifasciatus, då dessa verkar ha ett intressant beteende om man har flera par/harem.
2. Multisar med någon lite Julidochromis, typ regani. Övervägande sand med ett stenröse i varje ände av karet.
3. Bara L. ocellatus eller någon annan lite färggladare snäcklekare. Skulle tre hanar kunna hålla revir i mitt kar?
Vore kul med åsikter!
Mvh Erik
1. Skulle garanterat bli mycket underhållning för pengarna. Se till att ha många snäckskal och några enstaka stenar så som skymmer sikten lite för hanarna (behöver inte vara särskilt stora med tanke på att de sällan lämnr bottenregionen och är så små).
2. Skulle säkert fungera, dock är regani ingen liten julle. Om du gillar färgsättningen kanske ornatus är något för dig?
3. Det blir inte särskilt många fiskar i karet då ocellatushanar kan vara grymt aggressiva mot andra hanar, och de är inte kolonibyggare som många andra. Om du gillar den typen av fisk kan jag även rekommendera Lamprologus stappersi (kallades meleagris förr) som är helt fantastiskt snygg med sin pärlemorteckning. Kaxiga fiskar vilken av arterna du nu väljer, jag tycker dock personligen de passar bättre i större kar.
Lycka till!
/Jocke