Mreque
Malawiciklider behöver ej överdrivna flöden, Dom vill ha god syresättning i vattnet.
Malawiciklider behöver ej skyhögt PH värde, 7,5 och medelhårt till hårt är lagom.
Malawiciklider bor i en sjö, inte forsar. där det kan vara strömt på vissa ställen, dom står inte där hela livet och simmar för glada livet..
Tack för mig
Mreque
Tänkte bara så alla nybörjare inte blir skrämmda =D Man behöver inte ha utrustning för 10 tusen för att hålla malawi och heller inte hålla på att mixtra med PH värden och Streamers.
Lars
Det är nog som du säger :) Syrerikt vatten med viss rörlighet. Hastigheten på vattnet är nog snarare av intresse för renligheten (filtreringen)
Snabbfakta om Malawisjön
Ytvattentemperatur 23-28 ºC
pH: 7.5-8.5
Konduktivitet: 200-260 µS
Längd: 585 km
Yta: 31 000km²
Största djup: 700 m
Själv brukar jag använda mig av flöde om ca:5 x akvariet (liter) för att få till filter och rörlighet i vattnet.
Ex. 375l x 5 = 1875 vilket ger en klart godkänd filtreringshastighet och rörelse i vattnet.
Jan-Kohler
Det var roligt Lars eftersom jag kör exakt samma och har haft friska Malawi i många år.
De mår bäst med veckovisa vattenbyten och min erfarenhet är att det blir bra med 5 gånger volymen i tryck.
jsv
kör ungefär samma som Lars med :) har aldrig mätt ph här förutom när ja skulle ha i en egengjord bakgrund.
tycker att jag har mindre att göra med mina malawis änn vad jag haft med några andra slags fiskar