Nja, jag har väl inga "plockställen" direkt, men har faktiskt hittat riktigt bra, flata skifferliknande stenar ut i kustbandet. Jag tror stenhårt på Grythytteskiffer, precis som ThomasK nämner - och där har du ju en ingång. Annars kanske beställa hem...
Jag var nere på Hornbach i ett helt annat ärende, men kollade deras "stenhyllor" och där fanns en hel del - men det kostar.
Det finns en, ja flera, sätt att göra just den där snygga, trappstegsliknande övergången från liggande till stående sten - man får tänka större, kantigare sten längst in, så att säga, som skiffret liksom får luta sig och staga upp sig på... Fan, svårt att beskriva med endast ord - man skulle vilja visa irl liksom. Det här är en teknik av stenbygge som fungerar väldigt fint till exempelvis P. nigripinnis, då man kan bygga höga nästan kyrklika "rum" som de kan stå och klippa i - och så blir de extra snygga i dunklet - jaja, skit samma. Men lodräta, trånga skifferprång fungerar ju alldeles utmärkt till A. compressiceps.
:)
Har inredningsexperten något tips om vart man får tag i lite större schiffer som man skulle kunna göra denna effekt med? Detta är ju lite större fiskar så behöver lite större grottor än de du inredde till i senaste CB.
Denna slicka övergång är något jag tänkt på men det gäller ju att man får tag i rätt stenar som man mer och mer kan vinkla upp mot bakgrunden.