Skiffersten är tacksam på flera sätt, det jag tänker på är att man kan själv dela på tjockare stenar eller hugga till dom i den
storlek/form man själv vill ganska så enkelt. M.a.o. så skulle man kunna bygga, om jag förstår dig rätt dessa kyrklika rum med
enbart gamla skiffertakplattor genom att "hugga" spår lite som principen pussel för att sammanfoga dessa till önskemålet.
Verktyg som krävs är en slö yxa, vass huggmejsel, hammare, ett mothåll och en gnutta tålamod.
Ja, jag är med på hur du menar.
Jag tänker också på de mindre likformiga skifferplattor man kan hitta (alltså inte tak-plattorna).
Oavsett om man har en passande bakgrund att bygga emot, eller inte, så kan man visualisera en solfjäder (av skifferplattor) som man lägger platt ner och vecklar ut - samtidgt som man drar ena sidan av den snett uppåt (Jisses, hoppas ni är med i visualuseringsvirret nu alltså).
Längst in mot basen av "solfjädern" - (eller varför inte som en "kortlek" där man drar ut korten på bordet med handen) - så lyfter man stenarna succesivt med mindre, kantigare stenar, exempelvis kolsten, och får de liggande skifferplattorna att resa sig i en uppåtgående linje, och där de sedan står, mer eller mindre lodrätt upp - förankrar man dom med ännu mer grundsten.
Här bildas inte bara perfekta smågrottor mot botten till, utan även stora rum ovanför, speciellt om man tiltar till skifferplattorna så att de lutar in mot varandra en aning.
Vad jag menar med "kyrkorum" är alltså inte två skifferplattor som står snett lodrät och lutar sig mot varandra, som en trekant, utan flera stycken plattor som strävar uppåt och i vissa fall möts.
Fanken också vad det kändes svårt att förklara detta. Just nu har jag ingen skiffersten att bygga med, så jag kan plåta... och någon kamera hade jag inte på den tiden då jag gjorde liknande inredningar i vissa kar... men jag hoppas att visionen ändå kommer fram på något sätt.
:)