Har en tanke gällande FX6 och dess placering i karet.
Den pumpar ju 3500 l/h, Hur många raster ska man ha i bakgrunden för att klara av det flödet? Så inte bakgrunden töms på vatten.
Sen utblåset, jag har två förslag och vet inte vilket jag ska använda. Det ena är att ta ett hål i bakgrunden och skicka slangen rakt ut, men med 3500 l/h blir det ju ett jäkla blås, vet inte om frontosan gillar det.
Det andra alternativet är att använda "strilröret" som vanligt, vad tror ni? Vilket är bäst?
När jag höll på med saltvatten så kollade jag upp lite vad olika rör dimensioner klarade i flöde när jag skulle bygga avrinning och retur till sumpen. Ett 32mm i diameter rör klarar ett flöde på 8000L/H så att ett raster klara du dig egentligen på men ifall det skulle bli tätt så vill man nog ha ett i reserv. Sedan om du pular bakgrunden full med filtermatta är det förmodligen där problemet kommer uppstå.
Angående flöde så på FX5 funkar det bra med de dubbla utblåsen tycker jag, inte speciellt våldsamma flöden ut ur filtret egentligen och gissa FX6 är i stort sett samma. Jag har 9400L/H i min 1000L burk och de fiskar är inte nämnvärt besvärade och ska ju inte ha så högra flöden. Så skulle du ha 5000L/H i din burk tror jag inte frontnosorna skulle bli så berörda.