Om jag skulle ändra inriktning på mitt 720-akvarium och prova med Ciklider - vad skulle ni rekommendera under följande förutsättningar:
Finkorning sandbotten och växter.
Ytterfilter som filtrerar ca 3,5 ggr vattenmängd/h.
Vattentemp runt 25 grader
I dagsläget, utöver sandbotten och växter - en större ek-gren och några korallstenar.
Just nu går ett par Hantelciklider i karet, men de har inte så intressant beteende, tycker jag. Dessutom är det svårt att ha fler fiskar i karet eftersom de då stör leken alt. äter upp äggen.
Jag skulle vilja ha mindre grupper från samma område/biotoper. Helst rovfisk, men de flesta lever väl helst ensamma eller i par då?
Så..vad skulle ni rekommendera i det här karet under aktuella förutsättningar? : )
Jag skulle rekommendera att du kollar på lite bilder runt om på olika ciklidbiotoper och fiskar. En bra start kan vara vårt artregister, för att sedan kolla lite i forumtrådar och så där det finns bilder (helkarbildtråden eller något sådant heter en). Vi har även några artiklar som kan ge bra input. Om du har akvarieböcker och så kan det också vara bra inspiration, även på andra forum som t.ex. zoopet går det att finna bra inspiration. Youtube är inte heller dumt. Sedan kan du med få justeringar anpassa ditt kar till vilken biotop som helst. De stora ciklidbiotoper du kan kolla på:
Malawisjön (rov-, Aulonocaror m.m., mbunas)
Tanganyikasjön (troffar, petrissar, lamproginer)
Victoriasjön
Västafrika (ofta flodlevande ciklider)
Sydamerika (mindre typ Apistogrammor, större fredliga typ hantlar, större aggressiva typ Guldsöm, brasiliensis m.m.)
Centralamerika
Sedan finns det lite ovaligare inriktningar som Madagaskar och så, men detta kan vara en grund. När du sedan har tagit det beslutet kan man gå in lite närmare på arter och då är artregistret samt frågor här ett bra redskap.
Lycka till!
/Jocke