DaRe Jag satt och spanade på lite kartor och läste lite på nätet om den "lilla" sjön som ligger strax söder om Malawisjön och är sammankopplad med sydöstra armen av Malawisjön via floden Shire. Den innehåller ju mängder med arter som också finns i Malawisjön och uppenbarligen anser många att när man säger Malawisjön så räknas Malomesjön in i det begreppet. Jag har också läst att tidigare eller kanske fortfarande är de flesta vildfångade Cyrtocara moorii kommer från Malombesjön. Någon som vet mer om denna sjö och hur vi borde se på den? Arter som verkar anses finnas i Malombesjön är åtminstone dessa: Aristochromis christyi Astatotilapia calliptera Aulonocara guentheri Buccochromis lepturus Buccochromis nototaenia Buccochromis rhoadesii Champsochromis spilorhynchus Chilotilapia rhoadesii Copadichromis chrysonotus Copadichromis virginalis (tror jag, någon av de varianterna i alla fall) Corematodus shiranus Cyathochromis obliquidens Cyrtocara moorii Dimidiochromis compressiceps Dimidiochromis kiwinge Dimidiochromis strigatus Docimodus evelynae Docimodus johnstoni Fossorochromis rostratus Hemitilapia oxyrhyncha Lethrinops lethrinus Lethrinops macrochir Lethrinops turneri Mylochromis balteatus Mylochromis subocularis Nimbochromis livingstonii Nimbochromis venustus Oreochromis karongae Oreochromis lidole (kan den stämma?) Oreochromis shiranus shiranus Oreochromis squamipinnis Otopharynx tetraspilus Otopharynx tetrastigma Placidochromis johnstoni Protomelas kirkii Protomelas ornatus Protomelas similis Protomelas triaenodon Pseudotropheus elegans Pseudotropheus livingstonii Rhamphochromis någon art Tilapia rendalli Trematocranus placodon
DaRe Ang. Delfinciklid: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?60605-Var-kan-man-hitta-foton-p%E5-VF-Delfinciklid&p=772191&viewfull=1#post772191 detsamma tycks gälla: Mylochromis subocularis dvs att de flesta VF i handeln är från denna sjö.
Ola-Svensson Jag föreslår att Albin och jag tar tag i hela uppdelningen av Östafrika efter semestern. Vi måste bestämma vilka sjöar som hör till de tre stora och även vilka som inte gör det.
DaRe Luriga kan ju vara att det finns ett antal arter som finns i både Malawi och i denna sjö och att då lägga denna ön under annan "kontinent" (eller vad man nu ska kalla indelningen), kan möjligen vara lite förvirrande. Då arten i så fall skulle hamna under både Malawi och Övriga Afrika. Viktigt att ha med Joakim i den diskussionen, jag är gärna med jag med.
Banderad Ola Jag föreslår att Albin och jag tar tag i hela uppdelningen av Östafrika efter semestern. Vi måste bestämma vilka sjöar som hör till de tre stora och även vilka som inte gör det. Bra förslag Ola, gör så :) /Jocke
Ola-Svensson Astatotilapia calliptera är en sådan - den finns i flera mindre sjöar samt alla floder i ett större område runt Malawisjön. Sedan har vi förstås Tilapia zilli och liknande. Det bästa vore att lägga dem under flera områden men det går inte tror jag.
imported Det lär inte fångas några fiskar just nu i från Malombesjön eftersom de fridlyst krokodiler där nere så det kryllar av krokodiler där för tillfället. Det är till och med så att de har börjat sprida sig uppåt i södra delarna av Malawisjön.
DaRe Förstår inte riktigt vad du menar med krokodilerna? Hur som helst listan ovan är de arter jag läst ska finnas i denna sjö.