Kommer vattenytan i respektive sump vara i nivå med vattenytan i akvariet? I så fall så hade jag satsat på ett kort rör placerat nära vattenytan från akvarieväggen till respektive sump. Rören skulle jag plasta fast med epoxi då slipper man köpa genomföringar.
En annan fundering, på vilken nivå kommer vattnet att sugas från akvariet till sumparna? Du bör nog försöka suga vattnet nära botten för att få med avfall från akvariet till filtren.
/Per
Tanken var att sumparna skall vara en bit under akvariets vatten nivå, så jag kommer åt att inspektera och göra rent mattorna. Tanken var ytavrinning gömd i en modul. Pumparna står på botten i sumparna och pumpar upp vattnet till varsin tunna med k1 i placerade uppe på bakramen av akvariet. Jag skulle kunna göra två
http://www.dursostandpipes.com/ men då får jag problem med att fisk kan följa med in i systemet. Tror ändå att det får bli en förbindelse slang mellan sumparna, då slipper jag obalans och kan placera sumparna på den höjden jag vill. Men idén med att plasta fast röret kanske inte heller är fel, om man får det 100% tätt. Jag uppskattar att ni kommer med olika idéer, det är en del att tänka på. Jag vill få det perfekt första gången, känner inte för att göra om något.
//Peter