Pettap
Jag trodde och hoppades att det skulle gå att blanda Gibberosa med mindre fiskar. Jag har gjort det förut utan problem. Men i detta stora akvarium fungerade det inte alls. De åt upp ca 20-30 fiskar på några veckor.
SamiMorabet
synd :/ uppdatera gärna med fler bilder! :D
Jag trodde och hoppades att det skulle gå att blanda Gibberosa med mindre fiskar. Jag har gjort det förut utan problem. Men i detta stora akvarium fungerade det inte alls. De åt upp ca 20-30 fiskar på några veckor.
Joakim-Birgersson
Dags för lite helkars bilder, :P eller youtube klipp?
dreglar
Trafter
Hur går det i den stora drömmen? Börjar bli en mardröm utan härliga uppdateringar! ;)
Pettap
Drömmen lever vidare :) akvariet fungerar precis som jag hoppades. Det är obefintlig skötsel förutom att putsa rutan några gånger i veckan. Solen lyser rakt in i akvariet vilket ger ett riktigt fint ljus men massor med alger. Till sommaren får nog persiennerna vara nere. Det som inte fungerade som jag ville var att ha Gibberosorna tillsammans med all små fisk, det försvann ca 30 st fiskar innan jag fick ut de ur akvariet. Enda sättet var faktiskt att meta upp de med en hullingsfri krok agnad med en bit laxfile. Leptosomorna leker konstant men jag får inte tag på honorna och ynglen försvinner direkt när de är spottade. Boopsen leker också konstant, alltid någon hona som tuggar. De är lättare att fånga för honorna släpper ungarna vid ytan och ynglen håller ihop i ett stim, bara att håva upp. Det senaste tillskottet är ett par N. Tretocephalus par som flyttade in i dag efter att ha gått några veckor i karantän. Ett av Pulcer paren går med ungar för andra gången de första gänget blev nog uppätet, de har bytt lekplats så nu kanske det blir någon som överlever.
Jag har inte hunnit med någon renovering sen jag startade akvariet i december, så det är en del kvar som skall fixas nu innan hösten.
ApeviaX
Kanske lite bilder på karet, något youtube klipp och på så vis ge oss lite ögongodis både på fiskar, alger och setup?
Nicke
Kanske lite bilder på karet, något youtube klipp och på så vis ge oss lite ögongodis både på fiskar, alger och setup?
Nicke
Pettap
Nu har jag äntligen fått lite tid över till att fortsätta med akvariet. Jag har bytt ytterdörren ut till trädgården och lagt in ekparkett. Jag har målat ramen och tillverkat luckor som jag håller på att måla nu. Jag fick tillverka hoppskydd på sidorna av cellplast, helt plötsligt började Leptosomorna hoppa ur tyvärr miste jag 10 st innan den åtgärden var fixad. I akvariet flyter livet på. Jag har bytt till mig ytterligare 4st feta E. Cyanostictus, så nu går det tre par i akvariet. jag flyttade även över mina 6 st P. luagala point för någon vecka sedan med gott resultat, de betar bra på stenarna. Båda Boops hanarna går utfärgade och leker av sina honor, igår fick nog multipunktatusen lagt sina ägg med Boopsen. Det var ett roligt skådespel att bevittna. Ena Boops hanen blev så förbannad att han tog en mal i munnen och simma bort med den men malen studsade tillbaka som en gummiboll så fort han blev fri.
Pettap
Försökte få med bilder men det verkar inte fungera just nu!?
Pettap
Pettap
några fler

Pettap
affealien
Tyvärr är jag inget riftwally fan men akvariet är ju helt underbart!
Riktigt härligt när du byggde in det, kan tänka mig hur härligt det är att sitta nere i det rummet med lite vänner och umgås och titta på fiskarna. :)
Pettap
Nu är luckorna färdig målade. Fick även en idé om att hänga en filterborste i ytan. Om det går som jag tänkt så spottar leptosomorna sina ungar inne i borsten. Vi får se om det fungerar. Det är ju väldigt många ungar som går till spillo nu.

mikoto
Det där är otroligt läckert. Jättekul projekt att följa, hela väggen är mycket snyggt designad. Som att ha ett offentligt akvarium hemma. Tröttnar du på cikliderna någon gång är det bara hälla i salt och åka till kusten och fånga större grupp stensnultror så har du ett otroligt schysst medelhavsakvarium istället. Om du är så djärv att du lägger på en kylare också har du ett perfekt västkustkar, men det blir nog en dyr kostnad på den värmepumpen...
Johan-F
Håller med föregående, otroligt läckert när man bygger in karet. Håller själv på att se över ställningen hemma hur på bästa sättet jag kan lösa inbyggnaden av Karen.
Hellbrew
men guud, nu fick jag ju ångest över mitt påtänkta projekt..
helt otroligt akvarium, bra gjort!
_AquA_
Blev snyggt när du byggde in det :) ...
Pettap
Nu har det snart gått ett år sen jag fyllde det med vatten. Akvariet har fungerat med belåtenhet. Jag har kompleterat filterlådan med en vanlig svart filtermatta, annars har filtersystemet fungerat riktigt bra.
Fisk beståndet har ökats på lite, de ända som inte har klarat sig så bra i konkuransen med maten är Xenotilapia bathyphilusarna.
Där har det tyvärr dött av de flesta. De flesta arterna har lekt och fått ungar, men det är bara Reganinarna som verkar öka i antal. Får hoppas att Compresicepsen och Calvusen fattar tycke för de och börjar att äta upp de. Är rädd att det blir för många annars. Som jag skrev tidigare i tråden så flyttade jag mina Moba Gibberosor till ett 540 liters i väntan på att jag skulle bygga större. Desverre har inte tiden räckt till så de går fortfarande i ett 540 liters. Men de har lekt och jag tömde ut 13 ungar i går. Väldigt kul då det var första gången de lekte.
Dessa arter har jag i karet just nu:
Altolamprologus compressiceps Red fin 1+1
Altolamprologus calvus Chatika 1+1
Callochromis stappersi 2+2
Cyprichromis sp. Leptosoma jumbo. Kitumba 40+20 (4+20 på uppväxt)
Enantiopus sp. "kilesa" 2+0 (Väntar på 1+2)
Eretmodus cyanostictus Moba 3+3
Julidochromis dickfeldi 1+1
Julidochromis regani Kipili 1+2
Lamprologus multifasciatus 5+5
Neolamprologus pulcher 2+2
Neolamprologus leleupi 1+1
Neolamprologus tretocephalus 1+1
Ophthalmotilapia boops 2+5
Ophthalmotilapia ventralis Kapamba 2+1
Petrochromis sp red Luagala point 4+2
Xenotilapia bathyphilus Isanga 2+2 (döende)
Synodontis multipunctatus 9st
Synodontis petricola 4st
FrePGun
Nu har det snart gått ett år sen jag fyllde det med vatten. Akvariet har fungerat med belåtenhet. Jag har kompleterat filterlådan med en vanlig svart filtermatta, annars har filtersystemet fungerat riktigt bra.
Fisk beståndet har ökats på lite, de ända som inte har klarat sig så bra i konkuransen med maten är Xenotilapia bathyphilusarna.
Där har det tyvärr dött av de flesta. De flesta arterna har lekt och fått ungar, men det är bara Reganinarna som verkar öka i antal. Får hoppas att Compresicepsen och Calvusen fattar tycke för de och börjar att äta upp de. Är rädd att det blir för många annars. Som jag skrev tidigare i tråden så flyttade jag mina Moba Gibberosor till ett 540 liters i väntan på att jag skulle bygga större. Desverre har inte tiden räckt till så de går fortfarande i ett 540 liters. Men de har lekt och jag tömde ut 13 ungar i går. Väldigt kul då det var första gången de lekte.
Dessa arter har jag i karet just nu:
Altolamprologus compressiceps Red fin1+1
Altolamprologus calvus Chatika 1+1
Callochromis stappersi2+2
Cyprichromis sp. Leptosoma jumbo. Kitumba40+20 (4+20 på uppväxt)
Enantiopus sp. "kilesa"2+0 (Väntar på 1+2)
Eretmodus cyanostictus Moba3+3
Julidochromis dickfeldi 1+1
Julidochromis regani Kipili1+2
Lamprologus multifasciatus5+5
Neolamprologus pulcher 2+2
Neolamprologus leleupi 1+1
Neolamprologus tretocephalus 1+1
Ophthalmotilapia boops 2+5
Ophthalmotilapia ventralis Kapamba2+1
Petrochromis sp red Luagala point4+2
Xenotilapia bathyphilus Isanga2+2 (döende)
Synodontis multipunctatus9st
Synodontis petricola4st
Är det Dickfeldi jullarna och multisarna du köpte av mig?! Jäkla kul isåfall att dom går i den monsterbaljan!!!
Pettap
Är det Dickfeldi jullarna och multisarna du köpte av mig?! Jäkla kul isåfall att dom går i den monsterbaljan!!!
Absolut. Det är dina gamla fiskar. Tyvärr han några Multisar bli uppätna innan jag fick ut Gibberosorna.