fredrikr Jag har en 300L-tank med följande ciklider: Cyrtocara Moorii (troligen 1+3), 6-9cm TL. Protomelas taiwan red (8 st minst en hanne, flera honor), 6-8cm TL. Aulonocara steveni usisya (4 st, ej könsmogna) För ett tag sedan började den minsta mooriin tugga. Den var då ca 6cm TL. Efter ca tre veckor kom det ut tio yngel, varav tre ännu lever. De är nu ca tre veckor gamla. Nu ser jag att de omöjligt kan vara rena moorii. De har samma teckning som Protomelasarna på sidorna, samt röda bröstfenor och analfena. Kroppsformen är fortfarande svårt att säga något om, eftersom se är så små. Jag har under perioden före tugget sett den största delfinhannen försöka leka med två av de andra delfinerna. Jag har även sett den största Protomelasen försöka leka med flera av Protomelasarna. All lek har skett på samma plats i akvariet - en öppen sandyta. Jag har inte sett dem leka över artgränserna. Ska jag tro att detta är en korsning, eller kan delfinen vara surrogatmamma åt rena Protomelasyngel? Signaturen Förvirrad
fredrikr Har nu tagit en bild av ett av ynglen. Det är lite ljusreflexer på den, men något ser man: http://akvarium.ramsberg.net/007MooriiEllerTaiwan.jpg Tycker någon att detta ser ut som ett Taiwan Red-yngel? /Fredrik
Ola-Svensson Jag kan absolut ingenting om moori, men många yngel har ju en teckning helt skild från föräldrarna vilket bl a kan vara pga att de inte lever i exakt samma (mikro)miljö. När det gäller korsning kontra adoption så är båda teoretiskt möjliga men korsning är mycket mer sannolikt generellt sett, kan som sagt inget om arterna ifråga.