Såg några troffeyngel idag som kilade omkring i stenröset. De hade en leleupi i hälarna så jag vet inte hur länge de kommer klara sig :). De var nog 1,2 cm TL, hur stora är de när det spottas? Jag ska se om det går att filma eller fota.
En annan sak jag noterade var att en tuggande hona försökte jaga undan leleupin, kan det vara modern som spottat några yngel men har några kvar? Eller så lyckades hon ta tillbaka nåt yngel då hotet blev tydligt.
De är väl ca 10mm när de spottas, har inte mätt någon nyspottad men någonstans där ligger de. Kan mycket väl vara så att hon vaktar sina yngel. Långt ifrån alla gör det när de väl spottat så va glad att du fått tag i en grupp med så pass bra yngelvård. Har de överlevt första dagarna så brukar de klara sig så det är bara att hålla tummarna, det är riktigt kul att se yngel pila runt i stenrösen, njut av det. :)
Angående leleupin så får de väl anses vara lättlekta, jag misstänker att anledningen till att man inte hör så mycket om leleupi-lekar är att de sällan hålls som huvudart och därför inte får tillräckligt bra förhållanden för att leka. Kan också bero på att de har så dålig yngelvård att rommen blir uppäten innan man ens har sett den. Jag har sett rom en gång på mina, 2-3 timmar senare hade en Lepidiolamprologus boulengeri (hona) tagit över deras revir och käkat upp rommen. Jag tror att de har lekt flera gånger, senast för några dagar sedan för en hona hade äggläggningsröret ute och vad märkbart smalare. Jag tror att rommen försvann lika snabbt den gången för jag såg då inget.