DaRe
Tackar för alla trevliga återkopplingar!
Jo jag hoppas starkt på algtillväxt! :)
Och jag jag ser också ofta att det tar tvärslut, jag tänkte att det skulle bli så i bakkant och mer utspritt i framkant, men det känns ändå lite konstlat som det är nu. De två stora stenarna som ligger separat från stenhögen tänkte jag skulle illustrera stenar som rullat ned och lagt sig lite utanför.
johho
Det vänstra hörnet är ju riktigt snyggt, gillar hur roten tar en naturlig plats i stenhögen.
Kan vi inte bjuda in Ernst och se vad han tycker? :)
DaRe
Ett annat sätt för att hålla småsten på plats kan ju vara att du limmar en kilformad
sträng på en tunn skiffersten i den längd och höjd som du själv vill ha.
Skifferstenen syns ju inte i sanden ändå.
bra tips, det lär ju flyttas annars av fiskar som gräver kan jag tänka.!
johho
Att lägga mindre sten runt kanterna på ett naturligt sätt gör att det inte blir det abrupta avbrottet.
Sen skulle en sträng med mindre grottor kunna sträcka sig längst med bakgrunden över till ett mindre grottkomplex på höger sida.
Detta öppnar upp mittenpartiet av ditt kar där sandlekare kan hålla till. De stora stenar du har där nu känns som att de kan stå i vägen för fina sandslott.
Doktor-T
Jag tycker det ser jättesnyggt ut. Sen så tycker jag att dom olika färgerna på stenarna inte stör. Jag har själv haft ågren för att blanda stensorter men sett så här så upplevs det inte som något fel.
Uppenbart att intresset för tanganyika vispat igång och mitt i sommarn dessutom, klart oväntat! Roligt är också att du går i sällskapsakvarietankar, precis som jag! :)
DaRe
Version fyra;) av de publicerade varianterna, annars version femtioelva.

ChristianAlfredsson
Fundera gärna om det finns stenröse där det kan lagras skit och matrester i. Jag hade gjort fel i ett av mina så pumparnas rotation på vattnet gjorde att allt samlades på ett ställe istället för att tas upp i pumpen. Mycket bättre efter jag gjorde om.
I början kan man ha lite mindre inredning så man ser att alla fiskar är friska och krya. Dvs kör helt utan inredning. Efter någon månad så lägger du in ett stenrös. Fisken kommer då gå som i Zooaffären utan revir och blir kanske inte så stressad? Så brukar jag göra med Tropheus iallafall
DaRe
Hehe, och det säger du nu. Jag har kört med dessa pumpar i några år och de ger ett bra flöde dock ställer ju stenröset till med en del och det finns definitvt risk att det fastnar i röset. Får se upp med det? Tips??
maltandis
Du kan ta med dig lite sten från mig, nu ser det ut som du fått tag på flera olika sorters stenar. Jag tror jag har så du kan köra med en sort och så att det inte samlas massa klegg mellan alla småstenar.
DaRe
Ses i morrn Jocke!
ChristianAlfredsson
I det kar där det fastnade så mycket var det väldigt platta stenar som sluttade och låg på varandra. Typ 3-4 cm tjocka plattor.
Doktor-T
Roten hamnade bättre och mer naturligt i mitt tycke eftersom den ligger ovanpå stenarna. Sen detta med att sten samlar skit är ju dessvärre en sanning. Jag laborerar ibland med pumparnas utblås för att styra var skräpet ska hamna. Det fungerar faktiskt rätt bra om man låter det gå några dagar så ser man snart vart skiten hamnar.
ChristianAlfredsson
I början är det viktigt att kunna räkna in alla fiskar så ingen har dött och lagt sig i stenröset. Det är inge bra.
Doktor-T
Christian I början är det viktigt att kunna räkna in alla fiskar så ingen har dött och lagt sig i stenröset. Det är inge bra.
Instämmer. En av orsakerna till att jag endast har moduler och 3 stenar + växter i mitt kar.
DaRe
Usch då. Nu blir jag lite skraj. Stenrös kanske inte är någon höjdare. :(
DaRe
Nåja, jag kanske ska följa dessa råd och plocka ur för att lägga tillbaka en del senare.
maltandis
Jag tycker det beror lite på vilka firrar du väljer. Jag har alltid massa inredning och tycker att det ska vara så, gillar ju när killarna ta revir. Köper du en troffegrupp så får du ju vara försiktig med massa grottor så du har koll på dem.
maltandis
Lycka till !
DaRe
Snygga burkar, gillar speciellt sista!!
maltandis
Samma kar, de är Riverstonemoduler på den sista bilden, och lite gotlandsten (som jag tagit bort nu) :)