Jäkligt snygg cyprichromis. Vilken var det du hade nu igen?
C. leptosoma "Mpulungu" Det står i youtubeklippet. ;)
Förövrigt så har den rundaste honan nu lekt, de passade så klart på nu i helgen när jag var borta. Det är nu alltså en leptosoma som snart spottar, och två som går med rom. Tanken är att ha ett stim på 20-30st i varierande storlek i 720l senare.
Jag skrev tidigare detta om multifacsiatusen:
[/quote
]
Multifasciatusen är en överraskning förresten, jag har haft dem förut i två omgångar och tröttnat. Denna gång fick jag 2+2 av en kompis som ändrade inriktning i sitt akvarium. Först höll jag dem med ett fåtal snäckskal för att de inte skulle bli så många. Det ena paret verkar inte kunna producera avkomma av någon anledning men det andra paret började leka direkt. Först med endast ett snäckskal men de löste dem genom att gräva lite under en sten, till slut gav jag dem 2 snäckor till och de har fått ett helt gäng överlevande yngel.
Nu vill jag som sagt ha 2 kolonier och jag har totalt ca 25st snäckskal. Det är intressant att se när de byter koloni och minst lika intressant att försöka förstå varför de byter. I den första kullen överlevde två yngel. Av storleken att döma så var det en hane och en hona. Hanen stannade hos sina föräldrar och hjälper till mycket med att gräva och kolla till sina yngre syskon. Det andra ynglet (honan) försökte byta "koloni" när hon var ca 10mm, det tyckte inte honan som redan bodde där alls om. Efter att hon i några veckor hade vägrat ge sig och hanen dessutom börjar att hjälpa henne att gräva så började den andra honan att tolerera henne till slut. Nu har det varit väldigt rörigt i akvariet ett tag som sagt så nu ska det blir intressant att se hur kolonierna kommer att se ut.
Jag kommer i fortsättningen att kalla det produktiva paret par1 och det paret som inte lekt alls på två(tre?) år par2.
Jag hade rätt angående att den mindre av de två första överlevande ynglen var en hona, hon har som sagt bytt hane och har nu yngel med hanen i par2. Det är alltså troligen honan det är något fel på, för något fel måste det väl vara om ett multifacsiatuspar inte leker på över 2 år. Hane nr2 verkar ha tröttnat på sin gamla hona som inte ger honom några yngel och ägnar nu all sin tid åt den lilla nya honan och yngel. Hans gamla hona håller sig nu i utkanten av reviret. Det ska bli intressant att se om några yngel överlever här för hane nr2 är mycket sämre på att jaga bort inkräktare än hane nr1.
Den större (hanen) av de första överlevande ynglen verkar se sig om efter ett nytt revir, han är och kikar på hane nr2s revir då och då.
Efter all tumult i flytten så har 3 mindre yngel från par1 flyttat in hos par2, förmodligen eftersom att de båda paren efter flytten har bytt plats. Nu har alltså båda paren frisimmande yngel och det ska bli spännande att se vilken hane som först får två "lekande" honor.
De båda hanarna börjar nog bli rätt gamla (de måste lätt vara över 5 år, gissningsvis 7år) så frågan är om inte den yngre hanen (som växt väldigt fort sista tiden) tar över ett revir snart.