Det är väl i så fall snarare Sprironucleos
Det är en nära släkting. Bägge är diplomonada inälvsparasiter och är hittade i fisk med HiH men de flesta fiskar med HiH har inte diplomonada parasiter, dvs de är inte orsaken. En annan studie hittade ett virus, men samma historia - det viruset hittades inte i andra fiskar med HiH.
Nyaste artiklarna om HiH:
denna artikel och
denna artikel av andra författare.
Ytterligare en annan artikel hittar
HiH hos fisk som hållits i vatten från borrhål, vilket dels tyder på att det inte är kol i sig som är problemet, utan ultrafina partiklar i allmänhet, dels att HiH inte orsakas av parasiter eller felaktig näring.
Enligt de här artiklarna är alltså boten mot HiH att plocka bort det aktiva kolet och göra ett 100% vattenbyte - eller flytta fisken till ett akvarium som aldrig filtrerats med aktivt kol. Då ska såren läka på cirka en månad.
Om man tror på detta eller inte är en annan fråga. Jag är skeptisk, men har ingenting bättre att komma med, så tills vidare accepterar jag att HiH inte är en sjukdom eller brist utan är inflammation orsakad av ultrafina partiklar. Jag hoppas trådskaparen skriver en rad om vad han gjorde, och vad som verkade funka/inte funka.