Om du har tur och ork att vänta så kanske Felipe Cantera kan ta med sig en eller några Celidochilus från Uruguay nästa gång han kommer till Sverige/Norge ;)
Vet dock inte hur de är i temperament eller storlek.. men kolla med honom! Han finns förutom på forumet även på fb med sin Aquterra tours
Celidochilus är ena riktigt aggressiva rackare! Jag hade två i ett akvarium tillsammans med fyra stycken C. missionera + diverse annan fisk och det fightades rejält bland dem. (Dessvärre slutade sagan med en trasig pump och döda firrar). Det är läckra gäddor men extremt luriga. Om man hittar arten i butik så är det fruktansvärt dyra.
Jag ansluter mig till de som föreslår någonting ur saxatilisgruppen. Jag har haft C. lepidota "Salto" som fungerat bra i 200-600liter. Ett fullvuxet par lekte upprepade ggr i ett 110cm långt akvarium utan att ta ihjäl varandra.
Parband kan snabbt lösas upp bland gäddciklider. Allt kan fungera bra, men så plötsligt blir det ena aggressiv mot sin partner och vill jaga ur den ur reviret och det är då man gärna vill ha ett långt kar med många gömställen. Jag är mycket tveksam till de riktigt stora arterna i kar under 1000 liter. Upp till 12-13cm är de ofta hur fredliga som helst men när de når "puberteten" kan det vända plötsligt.